Outfit

Min outfit ger mig a fit….

Mitt speciella läge i livet gör att jag bara kan ha särskilda kläder.
Det måste vara LÄTTA kläder (inte lättklätt, dock).
Det får inte finnas kragar.
Det måste vara töjbart.
Det måste vara bomull eller ull. Ulltröjor finns lustigt nog nästan bara på herravdelningar, kvinnor ska tydligen nöja sig med minikoftor i akryl.

Jag bär alltså (missa inte detta, Ebba!):

Enorma jeans. Dem köpte jag när jag gick upp kilo efter kilo. Jaha, tänkte jag, det är tydligen meningen att det ska bli en mega-period här. OK. Stora kläder, alltså. Gick till Indiskas Matroneavdelning och köpte jeans för babyelefanter. De var INTE tänkte för någon med midja. Det var utsvängt ända nerifrån fötterna och hela vägen upp. Mega 70-tal. (Sedan gick jag ner åtta kilo och fick slarv-sy in i midjan. Men resten är lika stort. Underbart skönt).

T-shirt med kort ärm. T-shirt med lång ärm (båda. Här ska inte frysas.) Superlätt ylletröja med v-ringning. Sockor. PLATTA jympaskor. De enda platta jag hittade kostade 250 kronor och är hopsatta med kontorsklister, börjar släppa efter en vecka. Jag kutar efter och klistrar igen med epoxilim vartefter det lossnar.

Utomhus: Jätteherrock köpt på Myrorna för många herrans år sen. Har aldrig sett något liknande på vare sig herrar eller damer, den gör mig inte precis anonym. Men man kan bylsa många tröjor under den. Vill man, kan man säkert få in ett litet piano och en mindre hund också. Blir det kristider kan jag bli svartabörshaj och sy fickor på insidan och gå och slå upp rocken framför folk och väsa: Mor Annas korv! eller vad det nu kan vara.

Så var ska jag nu hitta läderstövlar utan klackar till vintern…?

Publicerat av

annikabryn

Annika Bryn Kriminalförfattare i Stockholm. Även litteratur-, film- och teatervetare och frilansjournalist. Tre böcker: Den sjätte natten, Brottsplats Rosenbad och Morden i Buttle. Den här bloggen handlar om vardagsliv i skrivarlyan, böcker, film – och så blir det en del humor och en del vassa samhällskommentarer om demokrati och miljö (från orubbligt demokratiska och humanistiska utgångspunkter). Kontakt: annikabryn@hotmail.com

6 reaktioner till “Outfit”

  1. Herrjackor gäller! Damajackor saknar nästan alltid innerfickor – som är ett måste sen jag slutade med handväska. Stort, mjukt och bekvämt – helt rätt 🙂

    Gilla

  2. Hej Annika! Tack för dina kommentarer på min blogg. Jag kan inte annat än småle, för jag är också en sån som helst bara vill ha SKÖNA kläder. Men vad menar du med ”pga mitt speciella läge i livet”? Jag är ny på denna blogg, det kanske står någon annanstans?

    Gilla

  3. Hej,Alter ego! Jo, jag menar att mina borstiga tentakler måste få plats… nej, allvarligt talat, det är fibromyalgi som spökar. Om man går på promenad i en för ”tung” kappa eller en med krage, kan man få så ont så man gråter och tänker: ”bara ett steg till – och ett till – SNART är du framme vid bussen – en kilometer, det är väl ingenting! – och ett steg till – kom ihåg att det bara är smärta, du dör inte…” osv.

    Efter ett tag med detta klipper man hänsynslöst kragen av allting…!

    Matilda – ja, man önskar damkonfektionssnubbarna ville tänka om. Varför ska allt vara så fånigt och opraktiskt för oss? Vi vill se snygga ut, men vi vill också : Kunna röra oss fritt. Ha med alla våra grejor. Inte frysa!

    Gilla

Lämna en kommentar