Svan, färskost och KG Bergström.

Tog paus från politiska tankar och gick runt sjön, och stannade till på Kungsholmsstrand för att tittade på en stor, vacker svan som kom seglande på andra sidan kanalen, oberörd av trafiken som stormade fram uppe på leden. Jag hade bröd med mig och ville gärna mata den, men man kan ju inte ropa på en svan som man inte känner.

Hur skapa kontakt? frågade jag mig. Kanalen är här bred som en flod. Svanen putsade en vinge. Jag tittade på. Svanen doppade huvudet. Jag kollade att inga fartyg närmade sig och viftade med en arm, som om jag kastade bröd i vattnet. Svanen ignorerade mig. Jag viftade lite till, långsamt, med stora gester som en semafor. (Nu hade jag alldeles glömt Sverigedemokraterna.) Svanen kastade en blick på mig och noterade att jag stod kvar. Nu började den bli intresserad, och efter ett tag började den faktiskt korsa kanalen. Den satte inte kurs alldeles direkt på mig, men jag flyttade mig liksom lite tillfälligt åt rätt håll, och till slut var den framme. Jag tycker det är roligt att lugnt och stilla kommunicera med en annan art så där. När jag stod uppe på bron fem minuter senare var svanen fortfarande kvar i strandkanten i hopp om att någon annan människa skulle komma med mer mat.

Färskost m citron

Jag gjorde färskost också – man kokar mjölk, häller i citronsaft tills mjölken skär sig, silar och samlar upp och saltar.

***

Tillbaka i politiken: Politiska reportern KG Bergström är osedvanligt irriterande i ett Agenda Special där representanter för partierna intervjuas om valet och den parlamentariska situationen med Sverigedemokraternas tjugo mandat i riksdagen.

KG Bergström :Pekgul

Det har inte ens gått ett dygn sedan valresultatet kom, men Bergström står där och ställer obesvarbara frågor av typen: ”Kan du utesluta datt ni gör X? Men kan du svara på en rak fråga? Varför kan ni inte utesluta det?”

”Utesluta”-frågan är ett klassiskt knep som politiska journalister som har en dålig dag eller inte vet bättre tar till för att låta som om de ställer skjutjärnsfrågor. Partierna, som inte ens har alla fakta på bordet och inte har hunnit tala med varann, kan givetvis varken lova eller utesluta någonting. Det här är dålig journalistik. I bästa fall håller intervjuoffret journalisten stången (utan att knacka honom i skallen av ren frustration), i värsta fall tvingas de till svart-vita onyanserade svar.

***

– Men jag vill inte att Maria Wetterstrand ska bli miljöminister, sa den unge mannen när vi hunnit en bit in i en intressant politisk diskussion.

– Varför inte?

(Med viss tvekan) – Därför att min pappa är det.

Jag stod och pratade med en ministerson, visade det sig. Och han var förtvivlad över att SD hamnat i i riksdagen, och hade han haft tid hade han gått till Sergels torg och demonstrerat. Och det slår en att något positivt med situationen i riksdagen just nu är att alla tvingas tänka till, och ungdomar blir engagerade. Utanför ungdomsförbunden och isolerade grupper som AFA som knackar nazister i skallen på gatan, har det inte funnits så mycket rörelse bland de yngre. När det har funnits, har medierna koncentrerat sig på ett fåtal bråkstakar och svikit de andra. Så vi kom in på sjuttiotalet och jag berättade om den totalt annorlunda atmosfären som fanns då, när miljoner människor i ens egen ålder omfattades av ungefär samma idéer – fred var viktigt, pengar var inte viktigt, barn var viktiga, att inte utnyttja varann var viktigt, naturen var viktig.

– Jag börjar fundera på att ge mig in i politiken, sa jag.

– Jag också, sa han.

Publicerat av

annikabryn

Annika Bryn Kriminalförfattare i Stockholm. Även litteratur-, film- och teatervetare och frilansjournalist. Tre böcker: Den sjätte natten, Brottsplats Rosenbad och Morden i Buttle. Den här bloggen handlar om vardagsliv i skrivarlyan, böcker, film – och så blir det en del humor och en del vassa samhällskommentarer om demokrati och miljö (från orubbligt demokratiska och humanistiska utgångspunkter). Kontakt: annikabryn@hotmail.com

10 reaktioner till “Svan, färskost och KG Bergström.”

  1. Ja, folk pratar politik överallt plötsligt, och det kan aldrig vara annat än positivt. Och det skadar inte att få tänka till över sina allianser, avgivna löften, lojaliteter och principer heller, för de etablerade partierna. Och så har vi ju demokratifrågan – är det rätt att kohandla och göra vad som helst för att till varje pris utesluta från inflytande?

    Svåra frågor, intressanta tider.

    (Nu kommer jag att tänka på det som påstås vara en kinesisk förbannelse: Må du leva i intressanta tider.)

    Gilla

    1. Intressant förvisso! Och den eviga frågan: När slutar demokratin gälla rörelser som motarbetar den? Gör SD det?

      Och: Motarbetar SD mänskliga rättigheter? Gör alliansen det, med sin vettlösa sjukförsäkringspolitik?

      Gilla

  2. Jag hör ju till dem som tror att den nya sjukförsäkringens intentioner, om ännu inte tillämpningen, kommer att innebära goda saker. Det är rimligt med en bortre gräns i sjukförsäkringen där man ställer sig frågan vad som ska komma sedan: deltidsjobb plus delvis sjukersättning, hel förtidspension, återgång till tidigare arbete eller anpassning till något nytt. Socialbidrag har aldrig varit tänkt som permanent försörjningskälla för dessa människor. Och långtidssjukskrivningar ska heller inte användas som vag arbetsmarknadsåtgärd. I brytningstiden mellan två system kommer människor i kläm vilket är väldigt tragiskt, och jag hoppas av hela mitt hjärta att läkare, f-kassa och arbetsförmedling lär sig respektera varandra och samarbeta illa kvickt. På en del håll fungerar det, på andra håll är det katastrof.

    Så ungefär. SD:s politiska program strider vad jag kan se mot både EU-fördrag och FN:s mänskliga rättigheter på en rad punkter.

    Gilla

    1. Men varför i hela friden ska människor komma i kläm alls Cruella, och vi säga att det är väldigt tragiskt, men i praktiken rycka på axlarna och inte göra något åt det? Vad hände med deras rättigheter?

      Det finns i mina ögon inga ursäkter alls för att kräva att folk med smärtor, eller pågående cancer, ska ut och jobba! Bara stressen att inte veta att man har trygghet, motverkar livskvalité och förmodligen överlevnads- och tillfriskningschanser. Gäller det en själv eller den egna familjen, tror jag inte man tar dessa ”väldigt tragiska” brytningstidseffekter som något man ska acceptera.

      Är man sjuk är man sjuk, oavsett om det gäller en månad, ett år eller tjugo år. Ska man ha förtidspension därför att man inte beräknas tillfriskna, ska den komma sömlöst och utan vaknätter, misstro och rädsla.

      Redan nu har vi det vansinniga systemet med av FK anställda läkare som utan att ens träffa patienterna kan gå emot hur många läkare och experter som helst, som faktiskt gjort det.

      Gilla

  3. Systemet måste ju fungera mycket bättre än i dag om man ska införa en bortre gräns, det är självklart. Och jag har vänner som fått förlängd sjukpeng eftersom behandling pågår och de har sluppit allt vad förföljelse och bråk heter. Så uppenbarligen GÅR det. Och då tycker jag ändå att det är rätt väg.

    Människor ska inte komma i kläm när det funkar som det ska. Det är svårt att vända en sådan atlantångare som vårt tidigare sjukförsäkringssystem var. Cancer- och Annikafall är de mest ömmande och mest absurda, men väldigt många som är väldigt upprörda sitter med långa sjukskrivningar för ganska diffusa symptom. Deras upprördhet är inte mindre. Vad ska vi göra med dem? En hel del har tydligen kunnat börja arbeta.

    Jag håller inte med dig om att en månads sjukskrivning eller tjugo år kvittar. Är det troligt att man fortsätter att tillfriskna under en så lång period som tre, fem, tio, tjugo år? Borde man inte finnas någon annanstans i matrisen då?

    Gilla

    1. Jo, man bör få förtidspension, kram och puss, OCH alla de åtgärder och aktiviteter som man kan önska.

      Men de där ”diffusa symtomen” är ofta väldigt plågsamma för dem som har dem. Innan man hittade fibromyalgin skulle kvinnor (oftast kvinnor) inte ”sjåpa sig”. Jag har det, och varje gång jag försökte leva normalt slutade det med katastrof (i mitt fall svårt ryggskott och orörlighet). Med tiden lärde jag mig att lyssna på varje varningssignal – vilket jag kunde tack vara enstaka vettiga handläggare som inte krävde att jag skulle jobba – och lever därmed hyfsat symtomfri. Men nu har jag helt vårdslöst vridit vatten ur några tvättade tröjor två dagar i rad, och har alltså rejält ont. Var skulle jag hamna nu?

      Gilla

Lämna en kommentar