Jag kan bara inte undanhålla er detta.

En ny binge tidningsklipp, nu från omkring 1988, och jag tittar förväntansfullt genom den. Inte bara hela artiklar, det finns små urklipp också. Ett är en liten grej av Ola Larsmo, troligen ur DN.

Så här går den:


Höstchock
Jag sitter på flygbussen från Arlanda, sömnig efter en lång dag. Därute höstskymning, blekgult ljus mellan trädstammarna.

Plötsligt tänds reklamskylten framför mig: klarröda bokstäver sveper över den långsmala skärmen från höger till vänster.

TRÄD, säger skylten.
TRÄD FRAM.

Jag anar att jag utsätts för någon sorts poesi. Det är kulturhuvudstadsår.

TRÄD FRAM UR MÖRKRET, säger skylten. Det känns högtidligt. Kan det röra sig om en installation? Jag tittar mig om i bussen men ser inte Ernst Billgren någonstans.

Sedan fortsätter texten: ANVÄND REFLEX.

Luften går ur mig. Jag tittar åter genom fönstret: i skogsbrynet står tre rådjur blick stilla.

CYKLAR STJÄLS OFTA, försöker skylten. Men nu skiter jag i den.
Ola Larsmo

🙂

3 reaktioner till “Jag kan bara inte undanhålla er detta.”

Kommentera

