En teckning av K G Söderström.

Det här röjandet handlar också om att få ordning och reda i min del av familjearkivet, visar det sig.

Här är en teckning av KG som jag alldeles hade glömt bort. Den bör vara från 1966-67, ungefär, och den är ritad från vår tvåa en trappa upp på Surbrunnsgatan 4, mot gården. Jag tycker den är vacker och rolig, och den är så mycket han.

K G Söderström, teckning Surbrunnsgatan 4 Stockholm ca 1966

Det kala trädet är en syren, och det lilla gårdshuset rakt fram var då reklambyrå. Uffe och Peter sprang in och ut där när de var små, och reklamarna tog en bild av Uffe och använde i en kampanj. Nu när han var där för ett litet tag sedan med sin dotter Alma, såg de att gårdshuset blivit någons hem.

Det hände en otrolig massa saker på Surbrunnsgatan. Ut genom ett av de två fönstren i vardagsrummet ovan, till exempel, klättrade en gång mina sjövilda små söner ner på gården. De låste dörren (möjligen genom att ta ur handtaget), satte bandspelaren med musik på hög volym så att det ekade över gårdarna, och klättrade ner. Hur vet jag inte. I hallen stod jag, anade oråd och kämpade för att komma in.

När jag kom in var rummet tomt och fönstret stod på vid gavel. Ute på gården stod två fnittrande och helskinnade killar, och jag hade hunnit in i tid för att stänga av bandspelaren innan bandet hann fram till vad som eventuellt mer kunde finnas där av privata samtal, amatörsjungande och, ja.

Det här var en av deras mer avspända och ofarliga grejor. Så jag vill återigen tala om för Uffe att han har två LUGNA barn! Han tror nämligen att de är väldigt livliga. 😉

2 reaktioner till “En teckning av K G Söderström.”

Kommentera

