Litet hemma-hos: På väg…

Om man ska vara riktigt flummig kan man säga att jag nått en plattform på väg mot totalröjningensslutet. Ett litet taffelberg (berg med platt topp), varifrån man myndigt kan skåda ut över de tjugo kvarvarande pappershögarna – de som syns, alltså – och säga ha, jag har koll!

Målet var ju att förutom att kolla vartenda papper och kollegieblock fullklottrat med idéer, få tillbaka dansväggen (dvs ta bort med det bord jag ställde dit just för att få översikt över intressanta manus, men som för det första inte räckte till på långa vägar, för andra stod i vägen för dansandet), ordna en målarplats i all anspråkslöshet, fixa separat mysig skrivplats för hemska räkningar, städa alla bokhyllor och ha fungerande matbord i stora rummet igen. (Ja, och så organisera det sista på vinden förstås och leta efter en Kalle Anka från anno dazumal att sälja för tusen sinom tusen kronor).

Och så här är det alltså just nu på plattformen.

ordnad bokhylla 2
Hela ena hyllan klar enligt nya systemet så att alla böcker ska synas. Högst upp en låda med min Stockholmianakurs och en med gamla smalfilmer som ska föras över till dvd.

soffan
Soffan – nu fri från clutter! Den har fått tillbaka sitt lilla soffbord också.

Bok-, barn-, projekthylla
Och här är då den breda hyllan med två hyllor projektmappar (ståuppen, olika manus) och barnhyllan längst ner.
barnhyllan
Här finns lite kul att titta på för små barn, som Min Skattkammare, Rembrandt, Blixt Gordon på norska, förfärliga Fem-böcker, bilderbok om livet förr, Katitzi, Mikke Mus, djurböcker… och under står leksakslådan och killarnas pallar med hjul. Dem nänns jag inte måla, för ena sonen har skrivit som namn på sin.
dansvägg tillbaka
Dansväggen är tillbaka! Inget bord i vägen! Kvarvarande pappershögar på golvet, men 80% av golvytan är nu tom.
Spegeln hängde mitt på väggen förut, men när bordet försvann blev det obalans. För att stå ut med att titta dit från skrivbordet fick jag flytta spegeln och hänga ett par tavlor till vänster.

skrivbord
”Inbjudande plats för själsdödande sysslor” i sovrummet.

målarplats
Målarplats.
Matbord
Och stora bordet. (Nu uppfällt.)

Frågan är nu bara: Var ska jag ha någon sorts musikgrunka?
Men det är otroligt ändå vad man kan pyttla in i en rätt modest lägenhet.

17 reaktioner till “Litet hemma-hos: På väg…”

  1. Asså ba, lite avis. Jag vill också ha rent och ordning.

    Frågan är om det är det jag ska använda mina nästan två ensamma dygn till eller om jag ska studera utav bara attan …

    (Kan man kombinera tro?)

    Gilla

      1. Ska se om det schemat är hållbart. Hur fort måste man tugga, eller räcker en stor ruta hela chokladpausen?

        (Fast med tanke på hur stort huset är borde det vara omkastade proportioner.)

        Gilla

  2. Nu har jag städat i tio timmar och fått ihop ett rent vardagsrum och ett köksgolv som till stora delar är rent (fattas vissa partier), en ren trappa och några rena hyllplan.

    Sen bar jag in mattan som jag piskat åtskilligt och genast spred sig ett tunt grus över golvet …

    Så nu borde jag ”ta tag i” det nygrusade golvet, fortsättningen på köksgolvet och regionerna strax ovanför samt hela det rum (sovrummet) som bokhyllan står i.

    Men det får vara tills imorgon.

    Gilla

      1. Du har rätt. Inga chokladpauser har det blivit. Förrän idag! Jag hittade en belgisk choklad (storlek: till kaffet) bakom nämnda bokhylla. Oklart hur gammal, men den såg fräsch ut, förutom den stora dammhög den vilade i.
        Då åt jag den och tänkte på dig.

        Och ingen läsning heller. Men två promenader. Och nu har det blivit lunch också. (Och färdigt köksgolv och ytorna ovanför och ledstång.)

        Gilla

Kommentera

