Dagbok på nätet. /Uppdaterat

Telefonen är fortfarande död, gissar att någon stängt av abonnemanget av misstag. Chattade med Telias kundtjänst igår, men numera hör jag tydligen helt och hållet till Tele 2, som inte gick att nå alls. De varnar på sin sajt att mail tar fem dagar att behandla, så jag måste ringa dem. Utan mobil får jag stå i telefonkö i en kiosk, antar jag, om det fortfarande finns telefonkiosker, eller låna Supergrannens telefon när han kommer hem idag. Själva det fysiska nätet handhas av Skanova som inte rapporterar några fel. Ingen förbindelse här dock, så den som längtar efter att ringa mig får maila istället.

Ögonen värker och blefaritar sig och jag har en ömmande, värkande bula i hårbotten som vägrar lägga sig och känns i hela skallen. Stack huvudet under Supergrannens hallampa innan han for och bad honom ta sig en titt. ”Rör den sig?” frågade jag nyfiket, i tanken att det kunde vara en mask som lagt ägg där, eller en alien. (OBS! Jag skämtar! Skicka inga norska rättspsykiatriker på mig!) Hm, sa Supergrannen, men hade inga svar. Lyckligtvis syns ingen av mina åkommor, jag ser fullt normal ut.

Jag har fördubblat min drogkonsumtion, dvs gått upp från en kvarts Treo till en halv. Jag mår som ett utedass och vill helst krypa under täcket och stanna där. Nu ska det bli jättekul att försöka masa sig runt sjön och sedan ta itu med pigga projekt. Ikväll klockan sju tänker jag i alla fall gå på parkteatern i Vasaparken, jag råkade passera deras finna mobila scen igår utan att kunna stanna, och de har föreställning ikväll igen.

Nora Ephron (Sömnlös i Seattle, När Hally mötte Sally, You got mail) har avlidit i leukemi vid 71, läser jag. Det var tråkigt. En annan stor nyhet tycks vara att Charlie Sheen bodde på hotell utan att slå sönder rummet och utan att bjuda in eskortflickor. Spännande.

I Egypten har islamisterna vunnit med vad som betecknas som en Muslimska Brödraskapet-marionett, ett av hans första uttalanden ska ha varit att kvinnor inte får bli presidenter. Jag såg en intervju med en beslöjad muslimsk kvinna före valet, och hon sa att hon var rädd för islamisterna. Ingen av kandidaterna var goda nyheter för landet.

Igår läste jag genom en mängd kommentarer Breivik postade på en sajt 2009-2011, hopsamlade och utlagda av sajten dagen efter terrordåden, intressant att se hur han resonerade under sin tid av ”total funktionssvikt” när han enligt sig själv tonade ner sig och dolde sina verkliga avsikter. Han är fullt logisk och skriver energiskt och sammanhängande. Här finns också åtminstone en av hans ”neologismer”, suicidalhumanist, som han förklarar som välvilliga humanister som är naiva och inte förstår läget, precis vad man trodde med andra ord.

Nu har jag druckit kaffe och min halva tablett börjar kicka in, och ögonen mår bättre efter att ha pysslats om. Helst skulle jag bara vilja sova, men jag ska tappert ta den där upplivande promenaden i stället. Ser ut att vara fint väder.

Teliachatt
Det här är vad Joakim på Telia har att tas med!
Anledningen til att jag envisades var att jag just hade sett en Teliakarta som visade störningar i Vasastan.

UPPDATERAT. Och nu är Supergrannen hemma, brun och fin, och jag har lånat hans fasta telefon (som fungerar) och ringt Tele 2, och vi är 294 stycken som lider av kabelbrott och det ska vara klart till i morgon klockan 14, fick jag veta. Så hur kan du grannens telefon funka? undrade jag. Olika linjer, sa hon. Olika linjer? Några meter från varann? Tydligen.

När jag ändå var inne hos Supergrannen passade jag på att titta in hos de estniska fiskgjusarna (kolakotkas kalakotkas?) på hans dator, det är alltså en webkamera i deras bo, och blev mycket glad över att se att även minstingen nu får mat och har fått lite fjädrar på sig. Hon har enligt rapporter virrat runt som en liten skrutt, blivit legad på och pipit efter mat åt fel håll.

På tal om fjädrar gick jag ju runt sjön där det har varit stor brist på fågelungar i år, och fick till min glädje se en andmamma av stål som lyckats hålla alla sina åtta nu snart färdigvuxna barn vid liv. Fasen vet var hon hållit dem gömda efter bamseröjningen av växtlighet längs stränderna, buskar och träd har försvunnit. Men där var de, och hon vakade över dem som en hök, beredd att ta sig an hundar och andra änder och vem som helst. En lång stund låg hon och guppade på vattnet mellan ungarna och en stor glad iplumsad vovve. I år ska alla klara sig, jädrar anåda! såg hon ut att tänka.

Nu tråkiga räkningar och sedan parkteater.

2 reaktioner till “Dagbok på nätet. /Uppdaterat”

Kommentera

