Igår

Idag var det för första gången riktigt varmt, så där så man skulle vilja gå och bada, om man bara inte haft så ont större delen av dagen. Vid tretiden kom jag äntligen ut och tog en sväng i parken, där det var ganska mycket folk men också ganska tyst, eftersom till och med ungarna var halvdånade av värme.

Igår var det svalare, och då satt jag och grejade med en text som befann sig i ett pusselstadium. Jag har två killar (bröder) som sitter och pratar på ett kafé, och efter ett tag kommer de i obalans med varandra. När jag först skrev det här började de bråka om sina namn, och det har alltid känts lite fel, men jag kom inte ur det. Kanske var det därför texten hamnade i träda. Nu dök det upp ett annat scenario, men det måste pusslas in så att det passar med de känslor de går igenom lite senare. Man ska alltså hålla reda på hur båda känner sig just då och i förhållande till sina liv och varann och ögonblicket, vilket är lite av en ekvation, samtidigt som man helst ska vara spontan, omedelbar och inspirerad.

Bortåt tretiden träffade jag skriveleven Antonio som jag inte sett på bortåt ett år, vi skulle ta en stilla fika på Mellqvists. Jag var i skrivturbulens och han hade emotionell jetlag efter två veckors intensivt strosande i Paris, där han kollat in allt som går att kolla in inklusive författargravar på kyrkogården Pére Lachaise och en port som användes i en James Bond-film, men han hittade aldrig trappan från ”Midnight in Paris”. Så där satt vi och pratade humanism, böcker och film och åt gifflar väldigt länge, varpå jag ville visa honom marinan vid Pampas med alla konstiga funkishusbåtar, en av dem heter lämpligt nog Panta Rei, och krogen vid stranden. Så vi traskade (gäspande) förbi Karlbergs slott och bort till marinan. Franco skymtade i sin trädgård.

antonio pampas marina
Vin på Sjökrogen. Står det en palm där borta till höger?

Där tog vi lite vin medan vi skulle titta på menyn, men vi hann aldrig till menyn eftersom vi pratade religion, film, Breivik och böcker. Hungern sjönk undan och gäspade oss tillbaka inåt stan. Precis när vi stod på min gata och Antonio var på väg hem till en omelett och jag tänkte köpa en fiskgratäng slog hungern till igen, och vi vände och gick in på en krog.

antonio lundbergs
Nu har vi hunnit till krogen.

Där vi åt clubsandwich och drack öl och pratade om, huvudsakligen, religion, film och böcker. Tills vi halvsovande snubblade ut på gatan igen. Vår lilla fikastund hade varit i sex timmar. Antonio (som tycks ha sett alla filmer och läst alla böcker) och hans dam vore trevliga gäster på den där kulturgården på Gotland som jag inte har.

På tal om detta. När jag hade skrivkursen undvek jag att forma den som skrivövningar med påföljande diskussion om och kritik av texter. Detta därför att jag icke kommer med fred, hur gärna jag än vill, utan med strid, så att säga. Jag har med andra ord laserblick och en tunga som ett rakblad. Det vill jag inte utsätta folk för, de kan ju tappa skrivlusten eller åtminstone hamna i försvarsposition, och det är raka motsatsen till att bli inspirerad. Vilket är mitt egentliga syfte med att lära ut, och det fungerade väldigt bra. (Dessutom vill jag helt enkelt inte ge mig in i någon annans skaparperiod. Alla behöver gå sin egen väg, och den kan ha knixar och krokar som ser konstiga ut för andra, men som man inte kan hoppa över.)

Ibland åker jag dock dit. Häromsistens mailade jag med någon i andra än litterära syften, men han sitter och skriver på saker och ville absolut höra vad jag tyckte. Jag försökte böja undan, men kände mig rejält pressad, och efter att ha utdelat en stark varning gjorde jag som han bad. Det var ingen sågning, men ändå – aj, aj. Han drabbades av blandade känslor – dels uppskattade han den raka reaktionen, dels kände han att han måste förklara sig. Det blev intensivt (nej, inga gräl, men intensivt), det var utan tvekan intressant på flera sätt men jag kände mig obehaglig till mods, och jag gör inte om det. Med tanke på vad vi diskuterade är det något av en ironi att jag känner mig just blåst och en smula utnyttjad.

Så skicka mig inga texter om ni inte är harmoniska som änglar och har nerver av stål och diamant! Jag kan inspirera i timmar och ge tusen goda, uppmuntrande råd – men jag direktanalyserar INTE texter!

PS. Nu ser jag att jag behöver förklara mig här. Jag sitter alltså inte och säger elaka och hånfulla saker om vad människor har skrivit, det är inte det, det är inte det jag menar med laserblick och rakbladstunga! Inte alls, det ligger på en helt annan bog. Jag vill bara säga det, så att ingen tror jag sitter och fnyser åt skrivarmödor, avfärdar dem och kallar dem ”dravel” och annat i den vägen. Absolut inte!

6 reaktioner till “Igår”

  1. Jag är harmonisk som en ängel, men saknar tyvärr nerver av stål. 🙂
    Planerar du någon mer skrivarkurs? Jag känner en tjej i Linköping som kanske skulle vara intresserad, och själv skulle jag kunna tänka mig att gå en gång till för att det var så trevligt och just inspirerande.
    Det är tråkigt att din laserblick inte får komma till sin rätt, för om inte du säger som det är så kommer ju till slut förläggaren att göra det, så man måste i vilket fall lära sig att bita i det sura äpplet förr eller senare. Men det är helt sant ingen kreativitetsförhöjare att bli refuserad.

    Gilla

    1. Inga nerver av stål? Du är ju karatekille! 🙂

      Roligt att du skulle tala om uppföljarkurs – Antonio nämnde något i samma stil efter vår maratonfika. Man kanske skulle ha en sequel? Undrar hur Leleven känner det? Vore väldigt roligt att se var ni befinner er nu och fortsätta där.

      Tar förstås gärna emot din Linköpingskompis. Hon kanske helst vill börja från början, med den kurs ni hade? Ska fundera på om det går att blanda.

      Gilla

      1. Min kompis har gått en terminslång skrivkurs på universitetet nyligen, och tyckte den var bra men lite för akademisk. Nu har jag frågat henne och hon är intresserad.

        Gilla

Kommentera

