Skäggdopping har fått ungar

Skäggdoppingarnas första häckning i sjön vid Karlberg verkade misslyckas, plötsligt en dag var bara mamma och pappa borta utan att man skymtat några ungar. Kanske var boet för tunt så att äggen sjönk ner i vattnet.

Men de gav sig inte, och häromsistens dök de upp igen med ett nytt lite stabilare bo vid en vassrugge. Och nu har ungarna kommit! Jag har aldrig sett en skäggdoppingsunge förr, så det var riktigt spännande. (Dessutom ligger boet så att det inte precis är lätt att se det.) En fågeltittande dam jag träffade berättade att det var fem ägg, och när vi stötte ihop hade två av dem kläckts. Men allt man såg var ett grått sprattlande fluff.

Mamma (är det, gissar jag) ligger över hela ungflocken, när de inte myser mellan hennes vingar. Jag hittade en bra position och hoppades att någon unge skulle kika fram.

Länge hände ingenting. Så dök pappa upp, och genast kom ett litet huvud fram under mammavingen, och en liten unge fick mat. Man kan se den i pappanäbbens förlängning.

skäggdoppingpar unge

Men hur i all världen såg ungen ut…?

skäggdopping unge

Den kröp längre fram, och nu såg jag: Den är sebrarandig! Jag har aldrig sett på maken. Vit och svart, med en vit fläck på skulten och två röda fläckar i ansiktet. Riktigt snygg design. Inget skägg än, och ingen tjusig bröllopshatt på huvudet heller.

Man kan ju undra över hur pass bra kamouflagefärg sebrarandigt med röda fläckar är? Kanske är hotande rovdjur färgblinda, så att ungarnas ränder smälter ihop med boets och omgivningens vass-strån och småkvistar?

Söt är den i alla fall.

keith-5 Det är nästan lite Keith Haring över den.

PS. Fågelbilderna är tagna på så där femton meters håll utan stativ, under regntunga moln. Jag såg knappt vad jag fotograferade.

Kommentera

