…och en liten tidsresa till.

Jag vet, det är skit till paus det här, men jag sitter bl a och rensar hårddisken och hittar allt möjligt skoj. Till exempel en tavla från 1848, målad från ungefär nuvarande Rörstrandsgatans högsta punkt, varifrån man kan se Karlbergs slott, Karlbergssjön och det skogiga Kungsholmen i bakgrunden.

I förgrunden ser man bergsplatån som den såg ut då, med lurviga träd och en samling människor som gör jag vet inte vad, äter matsäck kanske, eller spelar poker. Omedelbart nedanför dem finns en av slottets byggnader som har fyra karakteristiska ornament på taket. I bakgrunden själva slottet, med långa rader av klädstreck med tvätt på gården. Segelbåtar på vattnet, och på andra sidan (svårt att se) den gula trävilla som fortfarande finns kvar och där Länkarna håller till. Kafé finns där också numera.

Naturligtvis kunde jag inte motstå den bilden! Man måste ju ta en paus ibland i vilket fall, så jag tog med kameran till Rörstrandsgatan för att se hur området ser ut nu.

Ett jättestort järnvägsspårområde är vad man ser, just där gänget från 1848 picnicade. Huset med vaserna på taket är numera gult, och slottet är för tillfället under renovering och inslaget i plast. Hus har vuxit upp på Kungsholmen och borta i Solna, och marinor har kommit till på sjön. Men annars är det sig ganska likt.

Karlberg 1848 och 2012
Jag lade in ett lite rosa skimmer över bakgrunden precis som det är på tavlan. Som ni ser verkar tavlan klart fotoshoppad redan 1848, med realistiska mustiga färger i förgrunden, djupgröna träd, medan slottet och himlen svävar iväg i en romantisk gulrosa dimma. (Jo, jag skojar! Tavlan är alltså målad så!)

Experiment:
Karlberg 1848 och 2012
Om ni klickar på den här, och sedan på ”original”, får ni en större förstoring.

Kommentera

