Det drar ihop sig till ny skrivkurs.

Det sista ex-skriveleven Antonio sa efter ett maratonfika som övergått till middag, var att han gärna ville ha mer skrivkurs. En sequel…? föreslog han.

Det gladde mig förstås väldigt, men jag hade inga direkta planer på ännu en kurs. Men så mailade ex-eleven Tommy och ville också ha mera kurs, och dessutom hade han rekommenderat mig till sin kompis K, som just gått en skrivkurs på annat håll men tyckte hon behövde fler vinklar på ämnet. OK, sa jag. Varvid K hoppade på tåget, drog sig med sin kompis M och är i färd med att entusiasmera två till.

Så plötsligt är det en ny skrivkurs på g här, på deras initiativ. Om tre veckor. Och jag tittar på alla pappershögarna längs vardagsrummets väggar och på bordet som blockerar passagen till hallen, och inser att nu fasen måste jag nog göra något åt dem. Det har inte känts så akut, och visserligen kan jag ju framstå som den originella författaren för mina skrivelever, men – nä.

Dessutom är högar opraktiska. Igår skulle jag leta reda på årets deklaration för en ansökan, men eftersom alla högarna är flyttade från sina ursprungliga platser, hade jag inte en susning om var den befann sig. Vanligen har jag någon sorts kronologisk-geografisk uppfattning om var allting finns, nu var jag helt borta.

Medan tiden för tömning av postlådor närmade sig, kravlade jag desperat runt från högarna vid bokhyllan (nämen, där hittade jag en intressant betraktelse som jag skrev 1991 om TV-såpor och hur de är uppbyggda jämfört med en massa annat, måste bara lägga mig på sängen och läsa! Och där är ju namn och adresser till alla jag delade hotellrum och reseäventyr med i Spanien när jag var 24, i Madrid och Barcelona, och i samma block har Peter övat sig på att skriva sitt namn!) till högarna vid spegeln, till högarna vid fönstret och vita byrån.

Där var den! Otroligt. Skrev ansökan och promenerade raskt till lådan vid Odenplan som har ”sen kvällstömning”, vilket nu för tiden inträffar klockan 19 och inte längre klockan 22. Jag hann. Men som sagt, röjning av kvarvarande högar kan vara en bra grej.

Tack, skrivelever!

Kommentera

