Lördagskväll.

I morgon kommer mina skrivelever, vilket jag verkligen ser fram emot, så det har varit lite förberedelser idag. Tralala.

Vid tvåtiden ringde jag på hos Supergrannen, som halv-lovat att idag upp till vinden flytta det bord som blockerar hallen. Det lyste där inne, men ingen Supergranne syntes till. Kunde man ju förstå, för han var på trevlig fest igår kväll och kom hem sent – hur sent råkar jag nästan veta, eftersom jag vaknade vid tvåtiden och min vana trogen stack ut huvudet genom fönstret för att få lite frisk luft. Då lyste det i hans kök.

Jag log alltså förstående och gick in till mig. Vid sextiden ringde jag på igen. Ingen granne, ingen tycktes röra sig där inne. Jag hoppas verkligen det inte berodde på århundradets baksmälla. Men de skrivelever som råkar kika in på bloggen så här dan före dan kan slå vad med sig själva: Hur stor är chansen att de får hoppa över bord för att komma in i vardagsrummet? 😉

Sedan är det ju så att den som kommer hit för skrivkurs riskerar att utsättas för lärarens matlagningsintresse. Vi kunde ju gå ut och äta lunch, men min livserfarenhet säger mig att lunch is a no-no. Man blir däst, sömnig och sällskaplig, helt fel för sprittande livliga skrivkurser. Alltså får de istället något enkelt och vegetariskt här, kvar i kurs-bubblan och med varann. Förra året var det hemkokt tomatsoppa i kristallglas med roliga saker att stoppa i och surdegsbröd, så i år tänkte jag göra en annan sorts soppa.

Nu är det så att hemligheten med god soppa är en god fond av t ex kyckling. Kan man inte ha det (som nu), finns det två olika andra sätt, varav det ena är med tomater. Nu körde jag det andra.

Hur svårt kan det vara, tänkte jag.
Hur lång tid kan det ta? tänkte jag, medan köket fylldes av kärl av olika slag, durkslag och en rad andra grejor.
Nästa gång blir det smörgåsbord! En ost och en burk sardiner! morrade jag till sist för mig själv när bunken äntligen stod i kylen.

Nu ska jag ut och köpa choklad!

(Pappershögarna? De ligger kvar på golvet.)

2 reaktioner till “Lördagskväll.”

Kommentera

