Det var väl det jag trodde – 3 minuters träning i veckan räcker!

Det är sant, och det är det jag alltid har känt på mig – att ta ut sig helt under en väldigt kort tid, t ex springa 60 m fort som attan och sedan stanna, kan vara mycket mer effektivt för syreupptagningsförmågan och musklernas förmåga att ta hand om glukos, än att springa en mil eller kämpa på gymmet ett par timmar.

Jag tittar på Vetenskapens värld, och där har förvånade forskare kommit fram till just detta. Programledaren (medicinare) får lära sig att allt han hört om timmar på gym eller i löpspåret för många är totalt fel. Vad man ska göra är att ta ut sig helt i 20 sekunder, göra en paus, ta 20 sekunder till, ny paus, och en sista 20 sekunders rusch. I programmet sitter han på en träningscykel och trampar som en galning och är helt slut efter varje litet pass. Detta gör man tre gånger i veckan, och det blir totalt 3 minuter.

Underbart! Mina ruscher visar sig vara just vad doktorn borde ordinera. Det KÄNNS riktigare och roligare också att dra på för allt man är värd tills man trillar ihop, än att ligga och segdra.

Dessutom ska man röra sig mycket hela dagen, absolut inte sitta stilla långa perioder. Vilket också, lo and behold!, stämmer med min vana att titta på TV stående eller dansande. (När jag inte dansar sittande på skrivbordsstolen.) Man kan inte sitta hela dagen och sedan kompensera med två timmar på gymmet. Vi är inte gjorda för det.

Det sista – att man ska röra sig under dagen – gäller förstås alla. Men alla svarar inte på den högintensiva träningen med bättre syreupptagningsförmåga, det beror på vilken genuppsättning man har. Medicinaren i programmet förbättrade insulinkänsligheten (minskade risken för diabetes), men precis som hans DNA-prov indikerade, blev inte hans syreupptagningsförmåga bättre. Gissar att jag hör dit, eftersom jag bara en enda gång i livet lyckats springa en längre sträcka i hög fart – och då var jag jagad!

Alla som gillar gym och löpning fortsätter förstås med det, sades det i programmet. Men nu har jag i alla fall fått lite stöd i mina idéer om hur det är kul och troligen också effektivt att träna.

Och jaha, nu hör jag att Aktuellt har detta som en av sina rubriker.

PS – innan man börjar trampa eller springa som en tok, ska man förstås veta att man är hyfsat frisk.

2 reaktioner till “Det var väl det jag trodde – 3 minuters träning i veckan räcker!”

  1. Tack för att du skrev detta. Jag berättade på jobbeet att jag hört något om detta, men inte visste var. Ingen trodde mig och jag gav mig attan på att hitta mer information.

    Du har visat mig väääääääääägen… !

    Gilla

Kommentera

