Nya Bond-låten. / Länk till Goldfingers titelsekvens.

Adele har sjungit in temamusiken till nya James Bond-filmen. Och jag tycker det fattas toner, eller hela sekvenser, eller vad det kan heta i musik.

Det börjar bra, men sedan låter musiken henne gå upp i registret när hon när hon borde gå ner. Hon ”landar” aldrig, hon borde falla ner på en fjällsida och rutscha utför rakt ner i en grotta med dunder och brak, och sedan flyga rätt upp igen, upp i himlen.Jag sitter och hör häftiga dissonanser och tonartsbyten för mina inre öron, musikbitar som höjer temperaturen och gör allt svartare och som kompositören har missat totalt. Enligt mig.

Hör ni dem också?

(Dessutom är hennes röst alldeles för mjuk här. Hon borde låta den bli mera stålbladsliknande ibland.)

HÄR är Bondinledningssångernas moder, med Shirley Bassey – Goldfinger.

5 reaktioner till “Nya Bond-låten. / Länk till Goldfingers titelsekvens.”

    1. Jag håller med – men hälften av låten fattas! Det låter som om kompositören avbröt sig för ett telefonsamtal och aldrig kom tillbaka…

      Men tack för att du tyckte något i alla fall! 🙂

      Om jag nu bara hade ett jäkla hum om musik och något att spela på, skulle jag kunna visa vad jag menar… Synd att man inte kan tanka ner direkt från skallen in i datorn.

      Gilla

  1. Lyssnar till den nu .., tycker att den är jättebra!

    Jag har ingen aning om vem denna Adele är, även om Emma pratade om henne när vi passerade Albert Hall i London .., hon hade sett en föreställning med just Adele (i tv, förstås) därifrån.

    Och nu är låten snart slut .., jo, jag tycker fortfarande att den är jättebra, men tycker också att hennes röst är bäst när hon inte går upp så mycket, hälsar den totalt musikokunniga madamen från Halland.

    Gilla

    1. Då är vi på samma nivå! 😉

      Adele har gjort knallsuccé och sålt album så man knappt tror det är sant på relativt kort tid. Så hon är en av de mest säljande i världen, men det finns fortfarande många som aldrig hört talas om henne.

      Den brittiska tidningen/sajten The Guardian har frågat läsarna vad de tycker om hennes Bondlåt. Det varierar, en del gillar den skarpt medan rätt många tycker det är en rätt alldaglig historia, och några tycker som jag att det saknas en ”hook”, det där som gör att man fastnar och kommer ihåg musiken.

      Skulle tro att nästan alla minns Goldfinger. Nu när jag ser om titelsekvensen från 1964 ser jag hur de har smaskat på med riktig skräplitteratursgodis, men det fungerar. Framför allt fungerar musiken och sångerskan.

      Gilla

Kommentera

