Presidentkampanjerna använder tvivelaktiga metoder.

Det här kom som en chock för mig – både Romneys och Obamas presidentkampanjer anlitar firmor som skaffar upplysningar om väljarnas privatliv.

Det handlar alltså inte om information om ett skikt av befolkningen, utan om enskilda väljare som ska ringas upp. Man går in på deras Facebooksidor och läser om dem där, om deras intressen och preferenser, och använder det sedan när man tar kontakt. Men man stannar inte vid det, utan dessa firmor lägger också in cookies i folks datorer och kan sedan rätta sin riktade reklam efter var varje individ surfar!

Det här är riktigt otrevligt. Surfar jag på modesajter kan den uppringande kampanjaren osökt glida in på det samtalsämnet, och om jag skulle surfa på porrsidor – ja, hur använder de det? Poängen är att de samlar ihop en massa privata uppgifter om saker de inte borde ha med att göra. Det är otroligt närgånget, och etiskt och kanske lagligt tvivelaktigt.

Vore jag amerikan, skulle jag rösta på Obama. Men hur skulle jag reagera på ett samtal som jag kan misstänka bygger på uppgifter de har snokat reda på via min dator? Med yttersta obehag förstås, som om de buggat min lägenhet och satt in kameror i taklampan (vilket de ju på sätt och vis gör). Det skulle kännas kusligt smetigt att begripa att man blivit spionerad på när värvaren plötsligt börjar prata om de sajter jag regelbundet tittar in på.

Jag skulle kort sagt bli riktigt förbannad och äcklad. Nu finns det inte mycket annat att rösta på, så jag skulle vara tvungen att svälja förtreten, men några varmare känslor för kandidaten skulle det definitivt inte väcka.

2 reaktioner till “Presidentkampanjerna använder tvivelaktiga metoder.”

  1. Läskigt.
    Tur jag varken har fb eller är amerikan.
    Jag tror inte det är så lätt att hitta Just Mig på nätet. Om de nu inte kan t ex koppla ihop ip-nummer med telefonnummer eller nåt.
    (Och det kan ju bli himla lattjo samtal då jag och maken tittar på helt olika sidor.)

    Vad skiljer de databanker som byggts upp av det här valkampanjandet från sovjet?
    Vad finns det för databanker om oss här som vi inte vet om?

    Gilla

    1. Vill de, så kan de säkert koppla IP-numren till allt möjligt. Skulle du vara skurk, kan du hittas. Det fanns (finns?) ju vissa regler om när man kan få tillstånd att avlyssna landtelefoner och öppna fysiska brev, men på nätet är det annorlunda, där är man ingalunda lika skyddad. Rätt många kan hacka sig in på mailkonton och lyssna på mobiler, och många (eller de flesta) mobiler går ju att spåra.

      När väl kontantpengarna är borta och likaså telefonerna – och det har redan börjat! – och alla måste ringa mobilt och använda nätet till allting, är det otroligt lätt att övervaka oss.

      Dystopi, dystopi…

      Gilla

Kommentera

