På bio med en liten älva. // Jodå 2.

Trodde inte det skulle hända något särskilt idag, men så ringde en älvpappa och grattade och sa att han och lilla älvan skulle gå på bio för att se Tingeling för andra gången, och ville jag följa med? Tacka sjutton för det! sa den inte fullt så älvlika farmodern.

Älvor är den stora, stora saken för lilla älvan, så hon hade på sig sin fina älvklänning som har blinkande stjärnor om man trycker på en knapp, och blomma i håret.

älvflickan

Älvpappan var inte alls klädd i älvkostym, men han var rejält rustad för biobesöket. Man ska ha med sig bubbel-bubbelvatten, fick jag veta, och kanelbullar. De hade med sig matsäck till mig också.

Och det gick ju jättebra att gå på bio med solglasögon! Jag har inte sett barnfilm på evigheter, och här tog de ut svängarna rejält. Någonstans mitt i blev en liten kille i publiken jättejätterädd och började gråta, men älvan bredvid mig kröp mest ihop intill pappa när det var lite sorgligt.

Älvflickans klänning och kanelbulle
Älvans vackra klänning.

Nu hade jag fått en väldigt fin födelsedagsteckning från älvan för några dagar sedan, med åtföljande förklarande brev och grattis från hennes mamma.

–Vet du hur många år jag fyller idag? frågade jag. Och så sa jag det. Väldigt många år är det.

Och då tittade älvan på mig, och så slog hon försiktigt armarna om mig och sa: Grattis på födelsedagen, farmor. Och jag tänkte på att hennes mamma berättat för mig om hennes goda hjärta, och det är verkligen sant.

Efter filmen dansade den lilla älvan omkring i biostolen och sjöng ledmotivsången för full hals, och underhöll med den hela vägen ut på Medborgarplatsen och där också, där hon gick mellan oss och höll oss båda i hand. Man borde nästan ha gått omkring med en kopp och samlat pengar.

Älvpappan pekade uppåt Götgatan på tegelborgen som ligger där hans farfars far en gång hade sin tobaksfabrik. Vi är stockholmare sedan många generationer på alla ledder, med starkt uppiggande inslag från Västmanland, Östergötland och Norge. Varifrån den skönlockige Bodach (han med tobaksfabriken) kom på 1840-talet eller så vet vi inte, men han tog med sig otroligt dominanta pann-gener – alla hans ättlingar har samma sorts pannor. När de första besökarna kom upp på BB för att titta på älvpappan och hans bror, brast de i skratt när de såg de två pyttesmå KG-kopiorna med Bodach-pannor.

Och så skildes vi vid tunnelbanan och jag kröp in i ett mörkt sovrum med med ögonen. Och nu mår de OK igen.

Och det kom grattis från älvfarbrorn också, och ett mail från konstnärsvärlden – ”kom till Nationalgalleriet i kväll. De har bar där, och vi måste ju fira att du inte ser en dag äldre ut”. Än vad? kan man fråga sig, men jag kanske ska pallra mig i väg idag också? Med minnet av älvfamiljen i hjärtat.

// Visst åkte jag iväg till galleriet bortåt halv tio, där finns världens minsta bar där fem glada och pratsamma personer satt. Min ciceron till konstvärlden i Stockholm dök upp och vi gick ner i källaren och tittade på en film som löper i en loop, tagen ruta för ruta i en hemgjord camera obscura, och när vi kom upp igen drack vi vin och pratade med de två kvarvarande innehavarna och jag börjar få en sorts karta över vad som händer och sker där i hogga, som farmor sa.

Bortåt halv tolv vacklade vi ut i gränderna igen, och nu sitter jag här och gäspar och undrar om det är dags för en munsbit av något slag. Pyttipanna kanske? Vad jag borde göra är diska, disken tornar upp sig, men inte fasen har jag haft tid, ork eller lust med det.

Jag fick förresten höra förut att lilla älvans mamma tar kustskepparkurs för att göra något helt annat än hon brukar, vilken rolig idé. Sedan måste hon ju ut och kustskeppa då, förstås.

PS. Det blev avokado med prinskorv och rå lök. Man tar vad man har. Avokadon har lite svårt att göra sig gällande, men rätt gott ändå.

4 reaktioner till “På bio med en liten älva. // Jodå 2.”

Kommentera

