Tö, is och snö.

Och guben som spelar saxofon så visset sitter nu i sitt hörn vid banken i tomtedräkt, varifrån han nu fått den. Han kan ungefär två låtar, men han sprider en viss trivsel runt sig.

hyacint tomte
Lite fuskbild, för i verkligheten har hyacinten lagt av. Kanske man inte ska vattna den?

Takskottare i lågskor
And here we go again. När skottarna kom upp på taket för tredje gången, fick de ha en mindre slägga med sig och hamra bort isklumparna.
Men vad har killen på fötterna? Sockor och lågskor, i snömassorna?

lokal istapp
Den här sakta tinande istappskristallkronan vid min boning ingick dock inte i kontraktet, förklarade de. Ska jag behöva hänga ut genom fönstret i år igen med två hoptejpade kvastskaft och Supergrannen på gården som vakt, och banka bort alltihop?

Innan jag åkte till Hötorget idag för att köpa marsipangris, ringde jag på hos Supergrannen för att höra om han också ville ha en, och han svarade lite förbryllat att ja, det kanske man skulle, nu när det är jul och så, en liten en…?

Och det gulliga var att så fort han kom hem från sina egna ärenden, ringde han på och faktiskt tindrade lite och frågade förväntansfullt: ”Blev det någon marsipangris…??” Och det blev det ju.

För övrigt läser jag ”Off The Road” från 1991, skriven av Carolyn Cassady som var gift med Neal Cassady, Jack Kerouacs hjälte i ”På drift”, som ju hette ”On the Road” på engelska. Mailar lite med henne också (hon är nu 89 och bor i England) och återkommer förhoppningsvis om saken. Jag har nämligen sett filmen och blev inte nöjd, och det är inte hon heller.

Kommentera

