Försöker min husvärd komma in i Guinness rekordbok med istappen?

Avslutar dagen med varm choklad med lite Cointreau i, öppnar sovrumsfönstret varm och god och kollar istappen.

Jourkillen jag ringde för att få bort monstret hade det där lätt överlägsna tonfall hantverkare gärna får när de talar med fruntimmer. Kunde jag inte knacka ner istappen själv? (Det var uppenbart att han såg någon decimeterlång historia för sin inre blick). Åkej, han skulle skicka någon direkt.

Det gjorde han inte. Elva på kvällen stod takskottare på ett hus på andra sidan gatan, men här syntes ingen till. Inte idag heller.

Och nu,medan vatten droppar överallt ifrån, har istappen vuxit till ungefär tre meter.

Istappen

Ovan som den ser ut nu ungefär ett på natten. Den fortsätter en bra bit nedanför bildkanten, jag kunde inte backa tillräckligt långt i fönstret för att få med hela.

Och den översta trattliknande delen av stupröret lutar. Om istappen brakar ner inatt, är det möjligt den tar med sig denna tratt.

”Imorgon ringer du till jourgubben”, sa jag till Supergrannen tidigare idag. ”Kanske han lyssnar på en karl.”

Tur att den inte hänger direkt över porten. Men trillar den ner just när någon går förbi, kan kanske de spetsiga delarna fara lite hur som helst och splittret träffa någon. Det här är ändå fyra trappor upp, ungefär 14 meter. Eftersom den hela tiden droppar smältvatten, är den inte särskilt stabil.

2 reaktioner till “Försöker min husvärd komma in i Guinness rekordbok med istappen?”

    1. Ha! Den hänger kvar, och nu är det plusgrad i Stockholm så det rinner om den!

      Vi är nu TRE som ringt larmjouren, och de har tydligen varit här och spärrat av, men ta bort den kan de inte, för plåtslagaren de kontaktade har inget kontrakt längre med hyresvärden, och det är ju jul och… SAMTIDIGT har skottare varit här idag och skottat snö från gatuhuset!

      Väntar mig att den ska falla ned med ett jättebrak i natt. Hoppas den inte plockar med sig både stupröret och bitar ur husväggen vid min säng. (Men husväggen är halvmetertjock, så det ska väl gå bra…?)

      Gilla

Kommentera

