Fotoutställning 1 – Aten 1963, och Stockholm

Jag var sjutton år. I augusti tog mamma med mig till Aten en vecka. Det var värmebölja, säkert 40-45°, folk sov på balkongerna, lakanen var klibbiga. Ingen air conditioning. Min outtröttliga moder lät sig inte hejdas: Vi skulle upp på Parthenonklippan, äta dolmades i Plaka och en gudomligt god kyckling i tomatsås i ett hål i väggen! Vi skulle åka badbuss med galonsäten till Egeiska havet och bada! Vi skulle till marknaden där flugorna surrade kring inälvor på skålar och halva djurkroppar hängande från taket! (Nej, ingen kylning. Men folk verkade må bra ändå, och maten vi åt kom säkert därifrån.)

Som sjuttonårig flickturist fick man inte gå i fred på gatorna. Män som passerade grep min hand, tryckte den och försvann igen utan att vända sig om. När jag simmade ut i havet spärrade tre stirrande, simmande män vägen tillbaka in til stranden. Då blev jag verkligen rädd, men det fanns bara en väg att ta sig ur situationen, precis som när pojkarna förföljde mig i Viggbyholm och när jag höll på att bli rånad i Solna: Rakt fram. Så jag tog sikte på en av dem och bara simmade på, rakt på honom. Och han vek undan.

Jag fotograferade hela tiden. Ni ser vad som intresserade mig: Människorna! Jag var djupt fascinerad av Parthenon och historiens vingslag, men det var inte vad jag tog bilder av.

Här några av dem. Jag gick på fotoskola i Gamla Stan och framkallade och kopierade. Jag skrev också dikter och noveller och blev publicerad i Vi lite senare, men (trots beröm från Bonniers, precis som tre år tidigare) inte i BLM.

Aten 1963 kafé
Genom kaféfönstret: En äldre man berättar för lyssnande yngre män.
(Den här bilden tog säkert en halvtimme att restaurera, och jag fick lyfta fram berättarens blick med photoshop.)

Aten 1963 köttmarknaden
Köttmarknaden. Jag var helt fascinerad av försäljarens sätt att hänga med handen i en köttkrok och titta rakt på mig.

Aten 1963 marknaden

Grönsaksmarknaden, en äldre kvinna i vimlet.

Aten 1963 sopbilen
Sopbilen kommer.

SAMMA ÅR i Stockholm:

Baggensgatan 1963
Byggstädare på Baggensgatan i Gamla Stan, där jag bodde i en etta utan värme och med dass på vinden.

1963 A-laget på Stortorget
A-lagarna på Stortorget.
Var hälsad, fotograftjej!

*Bilderna är tagna med en Asahi Pentax spegelreflexkamera och Tri-X film.

2 reaktioner till “Fotoutställning 1 – Aten 1963, och Stockholm”

Kommentera

