Igen

Jag vet inte om jag ska berätta det här, men…

Sov inget inatt, sov under dagen istället. Jag måste erkänna att det här tar på en trots allt. När jag till sist kom upp på vinden igen vid sextiden på kvällen, var även mitt nya hänglås uppbrutet. Och när jag tittade in var CD-skivorna försvunna, men där, precis innanför dörren igen, stod istället en stor svart sopsäck full med DVD-filmer.

Återigen stod jag bara och gapade. Vad är det här?

Jag förstår ingenting. Är det tjuvarna som läst min blogg och ville ge mig filmer i present? Ett uppbrutet vindsförråd kan ju inte vara ett bra gömställe för tjuvgods? Och jag kunde inte se att något annat kontor blivit rånat sedan sist.

Jag klev in och drog ut en leksakslåda för att se om bilarna mirakulöst kommit tillbaka, men där låg de inte. Mer orkade jag inte inte riktigt göra.

Sopsäcken ställde jag ut på vinden. Jag antar att andra kanske förser sig, jag vet inte – jag kan ju inte ta hand om (eller ta emot, om det är så) eventuellt stulna filmer, jag är så PK att jag inte ens kan förmå mig låna dem och titta och sedan lägga tillbaka dem. (Nej, videobutiken i kvarteret har inte blivit rånad, jag frågade.)

Nu är bygeln trasig, så jag kunde inte använda ännu ett nytt hänglås. Surrade bara till med ståltråd för att markera för andra hyresgäster att jag vet att det är uppbrutet och ingen behöver gå in i mitt förråd och kolla.

Det har just inte blivit någon mat idag. Men nu ska jag koka soppa, det måste väl gå ner i alla fall!

6 reaktioner till “Igen”

  1. Usch så otrevligt! Undrar vad jag skulle göra i samma situation. Kanske ta ner till lägenheten sånt som jag verkligen absolut inte vill bli av med och låta dom ta resten? Lägga ut en rävsax (usch igen!)?
    Kanske kunde du be värden byta lås till vinden. Men det innebär ju en del krångel förstås och alla som har förråd måste kvittera ut ny nyckel. Och sen är det ju ingen garanti för att det inte händer igen förstås.
    Polisen lär väl inte göra nåt antar jag.

    Gilla

    1. Polisen, som fick för sig att det gällde källarinbrott f ö, skrev först av ärendet. Nu kanske de tar upp det igen, sa ett befäl när jag ringde om ölburkar etc. Men de är i princip ointresserade.

      Byta lås räcker inte, eftersom reparatörer etc också måste ha nyckel. Det man kan göra är att byta till en sorts små kort som går att programmera, och nya hus har det, men det är dyrt.

      Det känns inte kul. Våra förråd är inte precis byggda för att stå emot inbrott. Så man får inget tillbaka på försäkringen om man förvarar stöldbegärligt gods där.

      (Nu skrev jag ”etc” två gånger, men det bryr jag mig inte om efetrsom jag är sur och ledsen.)

      Gilla

  2. Men…!!! Gör inte hyresvärden något? (Eller är det bostadsrättsförening?)

    Jag tycker det där borde påtalas på skarpen. Gabrielles rävsax kanske inte vore så tokigt ändå.

    Gilla

    1. Någon form av Gabrielles Rävsax låter rätt lockande…

      Hyresvärden (ej bf) gör ingenting. Man kunde ju komma på ett par möjligheter.

      Nu ska det byggas byggnadsställningar också, vilket inte alls känns bra. Man kommer inte att kunna ställa fönstren på glänt när man går ut, eller på natten.

      Gilla

Kommentera

