Läget // PS

Tallyhoo, tallyhoo, jag har skjutit en dront! sjunger jag med Harriet Löwenhielm. Eller i mitt fall då: Tallyhoo, tallyhoo, jag har tvättat en filt!

Hur ofta tvättar man filtar? Jag menar inte filtar man använder hela tiden i sängen, utan plädar som bara ligger där lite vid sidan om utifall att man råkar bli lite frusen? Inte så där särdeles ofta, I presume. Men folk tvättar numera faktiskt filtar, kuddar och täcken eftersom det går och är väldigt enkelt. Det förskräckliga är att jag inte kan minnas att det gjordes förr. Man hade inte påslakan, så täckena var inte ens särskilt skyddade (vadderade saker med, antar jag, bomull i) och madrasserna var av TAGEL. Hästhår. Blev de någonsin rengjorda? Hur överlevde vi? Och blev ingen allergisk?

Hur hygienisk ska man vara, för att inte gå till överdrift, vilket lär vara ett nutida problem? Någonstans på fyrtiotalet blev det säkert en brytningstid. Att tvätta täcken före tvättmaskinernas och torkskåpens entré måste ha varit ett helt företag, och man kunde knappast byka täcken mitt i vintern och dessutom få dem torra. Det var svårt nog med kläderna, om man inte hade tillgång till torkvindar utan fick hänga dem ovanför vedspisen. Hur rengjorde min superrenliga farmor sina tjocka norska duntäcken? Med ånga? Har inte en susning, men rena var de. Allting var rent.

Ja, detta var bara ett litet apropå. För övrigt trillade jag ur komediskrivandet där efter vindsinbrotten som gjorde mig riktigt håglös, och jag vet inte om det blev bättre av att jag faktiskt även mötte tjuven ansikte mot ansikte i vindstrappan. Efteråt undrade jag varför jag bara lät honom traska iväg, förbi mig, men det var troligen lika bra – om han hade en kniv eller skruvmejsel i fickan för att bryta upp fler lås, hade han lätt kunnat vifta till med den åt mitt håll. Nog för att det vore obegåvat, men han verkade inte särdeles klyftig. Jag berättade det här för Sonny, och han höll med mig om att jag inte borde ha försökt hugga killen.

Så i stället för långfilmsskrivande plockade jag fram en kortfilm som blandar allvar och komedi, har en mer realistisk ton, och skrev till min häpnad klar den. Så nu får Filmlance ännu ett manus. Och jag börjar tycka komedin är rolig igen. Framför allt ser jag fram emot att skriva ner en lång scen som jag vill få med i en enda tagning, med ett antal människor i som måste röra sig precist koreograferat, med både kran och fotograf med steadcam, med avstånd- och halvbilder och ute och inne. Det är lite fånigt att göra så – minns Hitchcocks film ”Repet”, där han i huvudsak körde med tiominuterstagningar (det var så långa filmrullarna var, sedan måste man byta) och ställde till ett elände för alla, och sedan upptäckte att han bara klippt som vanligt fast direkt i kameran – men det är kul! Jag traskar omkring här och planerar hur man måste röra sig för att få med allting. Dessutom måste jag göra ett studiebesök och ta lite bilder.

Jag har en plan B, men det skulle vara väldigt fint att få genomföra plan A. När jag hade Kerstin på tråden bad jag henne om ett nytt råd – hur ska, enligt hennes långa erfarenhet, en bra regissör vara? Och hon svarade att det gäller att hitta balansen mellan att veta vad man vill och att lyssna på dem som varit med länge. Och det har jag väl på sätt och vis redan börjat med då, i och med att jag frågade henne.

Ser fler svenska filmer. Gabriele Pichler (stavn) förtjänade verkligen pris för Äta, sova, dö, enbart för bedriften att välja rätt skådespelare (alla amatörer) och ge dem en sådan trygghet att ALLA lät bedövande autentiska. Inte ett Dramatentonfall på överdriven utandning, inte en krystad mening, det som jag annars oavbrutet gnäller på. Dessutom gläds man åt att hon ville göra film om en av de tuffa, drivna tjejer som finns i verkligheten men aldrig på film, och valde bort kärlekshistorier, tafsande och mobbing. Befriande!

Å andra sidan blev hon inte särskilt tydlig med det hon ville ha fram, det upprörande i hur arbetslösa behandlas av ett ointresserat samhälle (varför fick till exempel inte flickan sitt körkort betalt, så att hon kunde få jobb där hon bodde och stanna där?) Och driften att skära i dialogen gick för långt igen, vilket ledde till att nästan den enda interaktion som fanns mellan folk var skratt, kramar och ett evinnerligt vänskapligt buffande, plus ett par sånger. Ingen berättade något om någonting, ingen var intresserad av någonting, ingen pratade egentligen om någonting. Det blev väldigt toftigt att se flickan och hennes kompis hänga på dessa eviga tomma lekplatser utan att säga ett ord – en kliché, precis som flickans konstanta rökande (dock inte under köksfläkten). Ändå, Gabriele är en sjuhejans regissör, och det är väldigt skönt att få anledning att säga det.

Och så måste jag försöka vända dygnet rätt en gång till och få in normala rutiner. Kognitiv beteendeterapi, igen. Börjar bli fena på egenledd KBT. Klev gäspande upp redan halv tio idag och åt frukt till frukost och tvättade alltså minsann en filt. Tänkte styra in mig på att gå upp sju som normala människor och inte ha telefonjacket ur hela tiden. Och till sist måste jag väl köpa en iPhone.

Boken? När komedimanuset är klart och inlämnat.

PS. Jaha, det lönade sig ju direkt att gå ut och att sätta i telefonjacket. Uppe på Dalagatan blev jag radiointervjuad av kille som ville veta vad jag tycker om barnvagnar på kafé (stör inte mig), och när jag kom hem hade det ringts och föreslagits fika.

2 reaktioner till “Läget // PS”

    1. Hej Amanda!

      Jag är smickrad över förtroendet! Men tyvärr tror jag inte att jag kan komma in och kommentera, då måste jag engagera mig ordentligt och det har jag inte riktigt tid att göra – även om jag önskar att jag hade det.

      Det enda råd jag kan ge är att skriva på, fundera mycket runt historien så att du ser till att allt du vill ha med kommer med, och läsa mycket så att du kan skriva bra svenska.

      Lycka till!

      Gilla

Kommentera

