Måndagsmorgon och tips för solobadare.

Man kommer inte i gång med att skriva scenen man tänkte skriva igår förrän över två på natten (den är kul men invecklad), sover för lite, vacklar upp i morgonväkten och tittar ut på ett strålande iskallt och soligt väder (hu), hör glada barn skratta på väg till olika dagis i kvarteret, tar ett varmt bad, är trött som en uggla och lägger sig därför i kommer-inte-att-drunkna-även-om-jag-somnar-position, somnar mycket riktigt men märker det inte eftersom man drömmer att man ligger i badkaret, tänker klia sig på vänster sida men kan inte eftersom man SOVER, det rycker bara till lite i armen, och man vaknar.

Positionen, som jag berättat om förr, fungerar alltså. Man gör så här: Korsa underbenen och stöd fötterna mot ena badkarskortsidan, haka upp huvudet på den motsatta badkarskanten, slappna av och kolla att du hänger kvar ändå.

Sedan har jag en teknik för att kliva ur också: Utan att tömma karet, stöd ena armbågen på badkarskanten mot väggen och ta ett fast tag i motstående kant med andra handen, vilket underlättas av att badkarssidan är lös och bara lutad mot karet (vilket den är och gör eftersom jag en gång hade katter som kröp in bakom badkaret, det var då jag kom på och sedan behöll det perfekta greppet), vik in ena benet under det andra och häv dig raskt upp. Det blir en mycket elegant rörelse, du känner dig som en elitgymnast!

Och varför nu allt detta? Jag som dansar och hoppar jämfota och gör spins och moonwalk och har tränat aikido? Jodå, men jag känner till folk som somnat och drunknat (möjligen i fyll och lull, vilket jag aldrig är i, men ändå) och en mig en gång närstående mans mor föll i badet och dog, så det händer. Och jag höll ju själv på att drunkna i badet som litet barn och glömmer det inte. (Igen: Lämna ALDRIG barn under sex-åtta år ensamma i badrummet ens med bara lite vatten i karet! Och håll öronen öppna! Är det tyst, rusa in. Barn som hamnar på rygg under vattnet kan bli paralyserade. Vid fullt medvetande, men kan inte röra en fena.)

Kommer in på mailen på tredje försöket (datorn och jag är nu trötta i synk), inte så mycket där, fixar med ögonen och gör äggröra och hoppas att ägget är OK. Eftersom det är kallt ute är mitt luktsinne nämligen nästan nere på noll, jag känner knappt ens lukten av fisk och rå lök. Men eftersom luktförmågan i alla fall varierar ska jag inte klaga.

Så där ja! Nu börjar man äntligen vakna till lite.

Hm. Jag borde verkligen uppdatera min tårtstatus och baka en riktigt vacker tårta med krims och krams och små torn och trudelutter. Den i blogginlägget nedan var ju så förfärligt ful, nästan synd att så många klickat på just den bilden!

Kommentera

