Torsdagspytt (ska försöka hitta på mer spännande titlar).

ny hortensia
En av mina butiker har äntligen fått in nya fina rosa hortensior, så jag köpte en. Det är ju vår! Konstig vår, visserligen, med små vårbäckar i solen, ishalka i skuggan och polarvindar kring näsan. Att gå runt parken var inte att tänka på, inte ens mitt nässkydd räckte. Men solen skiner in i min lägenhet!

Det har dunkats och bankats överallt i och på huset i månader, men nu var det tydligen sista dagen på ett tag. En skorsten har fått stege och räcken, till exempel. För det krävdes byggnadsställning från gården och upp till taket. Idag togs den ner.
byggare

Nere på gården springer gulliga småbattingar omkring.

pågården

På tal om småbattingar plockade jag för ett tag sedan ner de enda leksaksbilar som den elaka tjuven lämnat kvar. Inte mycket att hänga i julgran, men ändå något.

leksaksbilar

Jag vet inte om det är vårdagsjämningens fel, men en massa sajter har plötsligt fått vårstädningskänslor och ska på död och pina göra om sina sidor. Varför? Imdb.pro (filmdatabas) vill nu ha en som för mig ser halvtom ut och den nya fina texten är så snofsigt blek att jag knappt kan läsa den. Den är som sådana där pinsamt modernt renoverade gotlandsgårdar, allt är vitt så att varken möbler eller skåp fastnar på mäklarbilderna. Ge feedback! uppmanade databasen förväntansfullt, och jag skrev att snälla, låt det vara som det är! Lättnavigerat, läsligt. Gissar att de inte bryr sig.

Och hotmail är nu outlook, och jag hittar inga menyer och kan varken läsa, flytta eller ta bort någonting. Men kom på att om jag går till mobilversionen kan jag åtminstone öppna och slänga mail! Att skicka är nog fortfarande överkurs.

Jag drabbades också av städiver idag och tvättade och donade, ungefär som när jag var i nionde månaden (med tvillingar) och tvättade trasmattor i badkaret. Nesting! Ungar på väg, måste bygga bo! Nu är det väl vårsolen som sätter sprutt på hormonerna.

Såg förresten återigen bara en del av en film. ”En bohem i Paris” heter den, den är fransk (med Isabelle Huppert) och handlar om kulturkrocken mellan en intellektuell välbärgad kvinna och en hafseslufs som kämpar för att få livet att funka. Kunde ha blivit intressant och rolig. Enligt en lång rad bländande recensioner är den också just det, en riktig fulträff, årets komiska filmhöjdpunkt.

Men. Som vi vet är det ett par typer av antihjältar som karlar älskar att göra film om och se på bio, därför att de befriar dem från kravet att vara manliga och duktiga och macho och ha magmuslker. En sådan hjälte är tönten som inte får till något, snubblar och blir tyst när tjejer kommer i närheten, råkar ut för pinsamma situationer och säger fel saker – men ändå får den snälla, vackra flickan på slutet. En annan är den vi ser här, han som är lite ful och misslyckad men full av livslust och energi och inte ger sig och grejar grejen till slut.

Det tråkiga är bara att den här filmen innehåller alla tänkbara klichéer i genren. Den intellektuella kvinnan är smart och beslutsam, och då måste hon givetvis vara ilsk, oresonabel, humorfri och – framför allt! – frigid. Hennes hunsade partner har inte fått något på åratal, att de har ett barn är en gåta. Men alla vet ju att när en kvinna använder skallen glömmer hon resten av anatomin, inklusive hjärtat.

Den rufsige måste förstås vara frispråkig och varm och en erotisk mästare, vilket dessvärre i klichéernas värld betyder att han är gorvkornig och ligger med prostituerade. Den mycket söta unga tjejen på socialen lyckas han få med ut på kafé genom en rad slippriga sextrevare (han är ju så naturlig). Sedan går söta tjejen på promenad med hunsade maken, och de talar båda bara om hennes kropp och träds falliska betydelsepå det där franska litterära sättet. (Ni förstår tanken – mannen ska befrias från frugans iskalla välde!)

Ja, där någonstans lade jag av. Filmen är otroligt nog gjord av en kvinna, Anne Fontaine. Jag vet inte hur den slutar, men det finns bilder på Huppert dansande poledans med lättklädda tjejer i röd belysning. Strippande och prostitution, dessa trista avarter av kommersialiserat sex, är ju den verkliga källan till värme och erotisk glädje för djupfrysta damer och får dem att tina upp. (Ja, jag är sur och ironisk.)

Åffer gör de fortfarande på detta viset? Har vi inte hunnit längre? Hur kul är det? (Söt flicka på socialen: ”Jag älskar träd”. Hufseplufsen: ”Brukar du gå naken i skogen?” Och då ler hon uppskattande.) Kunde inte hufsen ha fått vara varm och sexig på riktigt? Men tydligen är något på gång i Frankrike, för det här är den tredje franska kulturkrocksfilmen jag ser på relativt kort tid.

Vad mer? Jo, det här med toyboys. (Dum beteckning!) Det är tydligen fortfarande en märklighet trots att ålderskillnader väl alltid funnits, redan Muhammeds första fru (den han älskade mest) var tjugo år äldre än han. Nu skildes t ex Demi Moor från sin 14 år yngre Ashton Kutcher för något år sedan, och en tabloidsajt tog sig före att läxa upp henne och undervisa henne om att hon varit dum från början, att hon nu måste bättra sig och åldras med värdighet (hon var 48). Karlar i liknande situationer blir aldrig förmanade offentligt och nedlåtande av tidningar.

Sedan är det Susan Sarandon, som till alla filmälskande liberalers sorg skilde sig från (den också yngre) Tim Robbins fär några år sedan. De verkade ju så kära, samstämda, förnuftiga, och de var aktivister tillsammans. Och vem fick hon sedan, i princip direkt efter? Jo, en ännu yngre, en toyboy! Åldersskillnad: 32 år.

sarandon bf gata

Han heter Jonathan Bricklin och det roliga och uppfriskande med honom är att han verkar vara en riktig nörd. Hon har inte jagat en välpumpad kille på något gym, utan de är märkligt nog affärspartners i hans pingisklubb. (Hon är intresserad av pingis?) Nu efter fyra år är de fortfarande tillsammans och en del kallar dem ”the beauty and the geek”.

Ingen förmanar Sarandon, för hon verkar vara en kvinna som kan ta hand om sig. Ingen väntar sig en mental härdsmälta från hennes sida om (när) det går i kaputten. Jag tycker de är modiga, hjärtesår verkar oundvikligt, eller kommer de att växa från varann på ett harmoniskt sätt? Sådant händer inte ofta, men det händer. Och om han vill ha egna barn (om han nu inte har några redan) måste han bryta sig loss vad det lider. Aj, aj.

Så – bra eller dåligt? Svårt att svara på. Men de verkar trivas, de reser och går på pingismöten tydligen, och man kan nog utgå från att de har kul i bingen.

14 reaktioner till “Torsdagspytt (ska försöka hitta på mer spännande titlar).”

  1. Jag är helt fascinerad – nästan ingen säger nästan någonting här, och ändå blir det allt fler som läser!

    Den tysta majoriteten tar vid? 😉

    Ja, alla är välkomna, men då och då får jag behov av att säga att det fiiiinns faktiskt folk här, även om det inte syns! (För att det är så attans jobbigt att kommentera med halv osynliga wv och allmän ovillighet hos bloggen att låta kommentarer komma fram. Usch, jag skäms.)

    Och många har klickat på väckarklockebilden som ju sitter fast. Den står på en bok med omslag med sparrisar, kan jag avslöja.

    Gilla

  2. Fast jag hinner väldigt sällan så här långt på min nätpromenad nuförtiden. Irlet tar väldigt mycket både tid och kraft. (Men det är skoj!)

    Inte mycket film blir det heller men vi såg Laxfiske i Yemen häromkvällen och den var söt.
    Men vi hade synpunkter på verkligheten: som om man skulle flytta på så stora fiskar; som om hon skulle få springa omkring så o-täckt i Yemen och dessutom få ingå i en gruppkram med två män, när en massa människor såg på.

    Gilla

      1. Jag kommenterar bara om jag tycker att jag har något att tillföra, och det har varit lite dåligt på sistone med det!

        Om jag skall döma av beskrivningen av Laxfiske i Jemen hos wikipedia verkar det vara en synnerligen tråkig film! Det enda jag undrar är om Ewan McGregor var naken vid något tillfälle? Han brukar vara det, och det är väl alltid trevligt att titta på!

        🙂

        Gilla

      2. Alles gut, Rexxie? Hoppas du fick tårta på den stora dagen! Nu när du är, ähum, vuxen, måste du skaffa lite pondus på magen. 😉

        Tänk, jag minns inte om Ewan var naken. Vilken lapsus.

        Gilla

      3. Tyvärr har jag redan alldeles för mycket pondus…

        Japp, allt är bara bra och jag fick lite tårta så småningom!

        Om du inte kommer ihåg det var han antagligen inte naken, och Laxfiske… är nog för mainstream för att det skall funka.

        Gilla

      4. Är det bara på 🙂 som man inte får ha med näsan? Funkar 😀 eller måste man köra med 😀 ??

        Såna svåra existentiella frågor man utsätts för nuförtiden!!

        Gilla

Kommentera

