Efter påsk-pytt

Nemi i Norge citerar idag någon som skrev att vår är när man känner för att vissla fast man har snöslask i skorna, och det är mitt i prick.

Vår på gården
rödgul gerbera
Och gerberorna blommar för andra gången!

vid skrivbordet
Ingen mer översvämning runt datorn. Allt drickbart står numera säkert parkerat vid sidan av skrivbordet på en av mina mest älskade böcker, lexikonet som jag fick av Roland på Bokia i Visby en gång. – Ta vad ni vill! sa han generöst till mig och min förläggare, och jag grabbade lyckligt tag i detta ljuvliga lexikon. Varje gång jag slår upp ett ord, tänker jag på Roland.

Jag köpte två pocketböcker, en av Connelly och en av Wennstam – kul att få se hur hon skriver deckare – och igår tog jag med mig Connelly ut i parken och satt och läste intill lekplatsen, för det var den enda plats jag kunde ta mig till när gångarna var fulla av bucklig svallis. Alla utom jag korsade oförfärat dessa isvidder som om de hade bulldozers på fötterna.

Det gick fint att läsa i solen, om man bortser från att man blev blöt i ändan, trots liten sittkudde från Parkteatern, och blev ljuvligt distraherad av en liten 14 månaders grabb vars kloka unga mamma lät honom gåträna i slänten med torrt gräs och små snöhögar framför mig. Gång på gång höll han på trilla, men hittade balansen varje gång, skrattade och vinkade.

Idag tog jag en sväng bortåt Kungsholmen ovh möttes av en underbar syn: Skådespelerskan Basia Frydman, svarthårig, vild och vacker, som drog en barnvagn medan hon sög på en anticigarrett-cigarrett. Fasen, varför bad jag inte om att få ta en bild? skällde jag på mig själv när hon passerat.

Letade skor och kollade in baddräkter (den där semestern) och när jag kom ut på gatan igen mötte jag Basia F igen, nu på väg hemåt. Den här gången skuttade jag fram (”Hej, jag är författare, vi möttes nyss…” ”Ja, jag känner igen ponchon”, sa hon) och visst fick jag fotografera. Och började regissera henne, för hon skulle ju se lika härlig ut som en halvtimme tidigare.

– Nej, ta inte bort ciggen ur munnen! Sätt tillbaka den! Inte den turkosa, den vita!
– Jag har alltid en sådan här. Du är den första som inte bett mig ta bort den, sa Basia road.
– Men den är ju häftig! Och så händerna på barnvagnen – båda händerna… Öh, jag börjar visst regissera dig här…
– Jag är van.

Och så pratade vi lite teater.
– Du har skrivit en fortsättning på Lyckta dörrar? Har du gett den till Dramaten?
– Visst!
– Har Dramaten fått se den?
– Visst, men de ville inte ha den.
Och då sa hon något som kanske kan tolkas som ”hm”.

Basia Frydman -13
Häftiga Basia Frydman med barnbarn.

Igår fick jag syn på en artikel om en amerikansk man som skriver en blogg om sin tilltagande Alzheimer. Han är 66, har ett intellektuellt yrke, och undrar när han kommer att sluta vara han. Än känner han sig som sig och kan iaktta och reagera på vad som händer. Han beskrev hur han gjorde ett av sina besök hos neurologen och ombads att rita en kub i 3D, och kunde inte. Det gick bara inte. Han fick inte ihop strecken.

Jag drog åt mig ett kvitto på skrivbordet, vände på det och ritade en kub. Tack och lov, det fungerade. Så ritade jag en egyptisk pyramid i genomskärning och uppifrån och det slog mig att den har ju (vanligen) en kvadratisk bas. Men hur är det med gamla trekantiga tetrapak?

Tetrapak

De är ju inte pyramider, de är trianglar hur man än vänder på dem. De är tetraeder. En vält pyramid med fyrkantig bas skulle inte se ut som en gammal mjölkförpackning.

Nu försökte jag rita tetrapak på alla ledder, och det var en aning svårare. Men det gick, det också.

Man kan kolla med fabrikslogoskulpturen.

Tetrapak logo

4 reaktioner till “Efter påsk-pytt”

  1. Lustigt – dan efter att jag läst det här såg jag Basia Frydman på bussen till Kungsholmen och hon såg ut precis som du beskrev det, den där konstiga cigaretten i munnen och allt. Dock utan barnvagn. Hon kanske var på väg till barnpassning. En färgstark person är hon, verkligen.

    Gilla

Kommentera

