Torsdagspytt

Kerstin Eriksdotter

Idag träffade jag Kerstin på Café Tidemans bakom Dramaten, och vi har inte setts på en ohygglig massa år men dvaldes inte bland minnen (vi kommer knappt ihåg vad som hände då), utan började omedelbart prata om teater och skådespelare och nuet och Lyckta Dörrar-pjäs. Just nu slog det mig att vi faktiskt inte en enda gång (eller möjligen en enda gång) kommit in på våra familjer, det måste vara någon sorts rekord bland kvinnor.

– Om du har regisserat Thorsten (Flinck) klarar du nog det mesta, sa hon. (Men det var inte så ohyggligt svårt, eftersom han tar sitt skådespelaryrke på stort allvar.)

Och så sa hon: – Du måste se Spöksonaten! (Bland annat hon rekommenderade).
– Vet inte, sa jag. Jag har hört att den är fantastisk, men den utspelas på ett ålderdomshem, och jag har de mest traumatiska minnen från ålderdomshem. Hemska minnen!
– Då är det ännu viktigare, envisades hon.

Så jag gick direkt och köpte biljett till Spöksonaten ikväll, och sedan ska jag se Samhällets stöttepelare som bland andra Basia Frydman är med i. Och Unge Werthers lidanden. Jag vill se alla skådespelare vi har. Men det kommer att kosta skjortan, för denna folkets egen Östermalmsteater tar höga priser och har inga rabatter.

Hönan Agda Norrmalmstorg
Hönan Agda Laura har försetts med fina stjärtfjädrar, värmande strumpa och förtjusande vårhattsfluff.

Traskade hemåt bland tusen vårsolslyckliga människor. I parken spelade flickor fotboll mot en bakgrund av stora snöhögar. Och hunddagistjejen vbar ute med sina vovvar.

Hunddagis Vasaparken
Missade tyvärr att ta bild när hon trasslade in sig i alla kopplen. Jag höll ju en glass i handen.

Anders på ICA
– Varför ska du fotografera mig? frågade en leende Anders på ICA.
– För att du är så trevlig! sa jag.
För det är han.

4 reaktioner till “Torsdagspytt”

Kommentera

