Annan natt

Det blev just inget sova av, så jag knallade upp halv fyra och öppnade ett par fönster på glänt i blåsten.

Tittar slött på tabloidsidor. Heidi Klum hade ingen makeup igår. Halle Berry har en konstig hatt på Los Angeles flygplats. Daily Mails filmrecensent gillar Suzanne Biers senaste film, den med Pierce Brosnan.

Utanför i natten sjunger en klarvaken goselängtande fågel, drillar och har sig. Vad är det för fåglar som sjunger i Stockholmsnatten? Näktergalar? Undrar om den lyssnar på drillar från andra fåglar på Söder och Östermalm?

Gäsp. En kopp choklad, nu tror jag.

2 reaktioner till “Annan natt”

  1. Hej Annika,

    spännande med nattliga sångare. Jag tänker alltid på kyrkogårdar, gravvårdar och på den gravsten på Sundsvalls kyrkogård 1988 där jag första gången distinkt konstaterade – Aha! Det där är en Stenskvätta!

    Det var en mystisk fågel som sjöng kraftfullt, kvittrande vackert från sitt hjärtas innersta rum det året i Sundsvallsnatten, i början av maj. Folk på jobbet pratade om detta: undrade. Själv hade jag precis mer aktivt börjat med fågelskådandet. Minns episoden och undrar utan att vara 100% säker om det inte var en Stenskvätta, just den gången. Fågeln är känd för delvis högljudd, nattlig eufori inom dess häckningsperiod (20/4 – 10/7).

    Stenskvätta alltså, kanske! Om det inte var en Koltrast ute och rullade hatt på nattkvisten.

    Lyssna gärna på P2-fågeln/Sveriges Radio om du kan igenkänna någon tonande strof. Enligt fågelboken (Rosenberg), sjunger den dagtid med en snabb, hård kvittring, vackert är väl en smaksak. Om nattsången, hur den gestaltas, vet man väl inte, förmodligen lika?

    Om du lyckas rädda dessa rader från det elaka spam-filtret där de flesta av mina ord hamnar nuförtiden, verkar ha en obegriplig gås oplockad med mig, vore det roligt få en kommentar om Stenskvätta eller inte. Hört den igen?

    Gilla

    1. Hej, kul att du tog dig genom muren som jag gärna skulle välta!

      Faktum är att en fågel sjunger just nu utanför fönstret. Jag tror det både nu och på natten är en koltrast, för vi brukar ha koltrastar här. Vanligen ett par som far fram och tillbaka över gården. Jag kan höra hur hannar i olika delar av Stockholm sjunger, jag antar att det är de som sjunger och honorna som susar runt före gryningen och väljer partner? ”Koltrast söker fru”? 😉

      På vintrarna särskilt händer det att en hanne sitter och sover utanför mitt sovrumsfönster.

      När jag flyttade hit -86 vimlade det av fåglar överallt, det kom stora flockar till matbehållarna och sparkade varann på smalbenen. Nu får man vara glad om man ser en blåmes och en talgoxe under hela vintern. Plus koltrasten, då. Jag undrar varför de har minskat så markant i antal? Vissa ser jag inte alls längre, jag har glömt om det var grönfinkar eller grönsiskor, inte ens gråsparvar kommer till fönsterblecken. Det känns oroande.

      Gilla

Kommentera

