Huliganerna i Husby.

Men vad är detta för dumheter? Ett gäng slynglar sätter eld på bilar och krossar fönster, och medierna koncentrerar sig på att polisen var för våldsam och letar efter ursäkter?

Det är ingen skillnad på de här grabbarna (jag utgår från att det inte var ett flickgäng, men jag kan ju ha fel) och alla andra idioter som slåss efter fotbollsmatcher eller förstör demonstrationer genom att vandalisera hus längs marschvägen, eller de som regelmässigt startade kravaller på Kungsgatan varje nyårsafton på femtiotalet. De slåss och sätter eld på bilar FÖR ATT DE TYCKER DET ÄR HÄFTIGT. That’s it.

Visst kan det finnas individuella problem (svårt i skolan, elaka föräldrar), men det får man då ta individuellt. Visst kan det finnas sociala problem (arbetslöshet, för lite hjälp med språk eller dyslexi), men det får man då söka lösa. Nu undrade medier och boende om polisens dödsskjutning i området tidigare kan vara en orsak. Det skulle vara en orsak att skrämma vettet ur mammor och barn, krossa grannars fönster och förstöra lastbilen för områdets grönsakshandlare? Det tror jag inte på. Det kan vara en ursäkt – de flesta vandaler har någon ursäkt – men det är inte orsaken.

Och visst är polisen (troligen) för våldsam. Det har vi sett en rad exempel på, och jag pratade nyligen med en av mina polisbekanta som tyckte det var ett stort problem med poliser som har en enorm ilska inom sig. Men det är fortfarande varken en giltig ursäkt eller orsak att vandalisera i ett bostadsområde, tända eld på bilar och sedan kasta sten på brandpersonal som kommer för att släcka. Vad vill man? Att husen ska brinna upp?

Jag minns den invandrartjej som åkte runt i skolor och läste lusen av dessa killar som tycker det är romantiskt att vara gangster. (Tjejerna går oftast i skolan, sköter sig och läser läxor.) ”Vad håller ni på med?” sa hon. ”Det här är inte Bronx! Ni bor inte i Sydafrika under apartheid! Skärp er!” Och grabbarna flinade generat, för de visste mycket väl att hon hade rätt.

Så hugg tag i både arga poliser och våldsromantiserande grabbar. Sy in dem, eller hjälp dem, om det är det som behövs. Men ursäkta dem inte.

9 reaktioner till “Huliganerna i Husby.”

    1. Jag har läst en dryg tredjedel (min browser har ingen lust att scrolla just nu) och ska förstås läsa resten. Men hittills sägs ingenting som jag inte hört förr under trettio års tid, jag känner alltså till det, jag är väl insatt i dessa resonemang och håller givetvis med på flera punkter. Jag skulle kunna hålla brandtal mot sociala orättvisor.

      Men i grunden (hittills, i alla fall) ligger fortfarande en romantisering – ”Förorten brinner!” – och kollektivisering som jag uppreser mig emot. ”Förorten”, eller i tillämpliga fall ”innerstaden”, behandlas som en enda kropp, en sorts primitiv vilde som vill krossa sina kedjor. Jag tycker det är en kolonial syn.

      Killarna som bränner och slåss är individer som heter något, alla har sin historia, alla sin personlighet. De är inte talesmän eller representanter för några andra än sig själva, deras handlingar är inte en kollektiv gemensam känsloyttring som de inte kan välja att avstå från, som bara bubblar upp ur ”folkdjupet”. Jag tror inte att deras precis lika panka mammor är det minsta förtjusta i att sönerna tänder eld på bilar och kastar sten på räddningstjänsten. Men mödrar, systrar, barn och fruar räknas aldrig i de här sammanhangen, för det handlar om en ohelig allians mellan machoromantik och ärligt menade krav på sociala förbättringar.

      Gilla

  1. Det du inte har läst innehåller intressanta ting om plats versus rum, inlåsning och hur man skapar sitt eget utrymme i medierna – utan att egentligen vilja något annat än att synas på grund av desperationen att man aldrig lyckas göra det på annat vis. Försök övertala gammburken din. (Du lär inte ändra uppfattning, och min egen uppfattning är nog å ena och å andra sidan. Men självklart finns inga ursäkter att bete sig så här. De som talar i sådana termer gör alla en otjänst, och jag har svårt att se att någon ärligt skulle mena att dessa ungdomar gör ”det enda rätta” under omständigheterna.)

    Gilla

  2. Jo, jag ska – men hur ohyggligt desperat kan man bli i Husby redan i ung ålder? Hur mycket har de egentligen försökt fixa sina liv, t ex gå i skolan ordentligt, och hur mycket kan man begära att ”bli sedd” egentligen? Dessutom vet vi ännu inte (i alla fall inte jag) vilka de här killarna är, de behöver inte nödvändigtvis ha det så väldigt socialt svårt. Våldsverkare stämmer besvärande ofta inte alls in i det där mönstret.

    Gilla

  3. I precis allting i den här frågan håller jag med i det du skriver, Annika.

    Jag tycker att det är SKAMLIGT att bete sig så här och tolvåringar som är ute och bränner bilar .., det är ju vettlöst!

    Gilla

Kommentera

