Och så kom dagen…

… när en liten tjej för allra första gången fick komma hem till sin farmor.

soffan

Hon hade pappa med sig, och bullar och juice och kladdig chokladmuffin.
fika

Det blev inte så mycket sittande i soffan. Lilla tjejen och jag ville leka. Mycket att ta igen!
lek 2Det här är en delvis missvisande bild. Den lilla tjejen är urstark. Hon satt på mina axlar, drog av mig sockorna och kittlade mig, låste mina armar, och skrattade hela tiden. Utom när vi lekte kurragömma och hon hittade ett jättebra gömställe.

lek 4Båda ville prata med mig samtidigt. Lilla tjejen tyckte jag skulle koncentrera mig på henne.

lek 1Så här lattjade jag med hennes pappa och farbror också när de var små. När jag tittar på den här bilden nu slår det mig att min farmor minsann aldrig gjorde så här – faktum är att jag aldrig såg farmödrar rulla runt på golv och leka. Kan det ha berott på de blommiga femtiotalsklänningarna?

Besöket lite plötsligt på, vilket inte gjorde något alls, men aldrig har väl en farmor duschat, diskat och plockat undan i en sådan rasande fart. Ändå hann jag inte göra RIKTIGT fint. Sedan åkte jag ner och mötte dem i hissen och lyfte upp henne i mina armar direkt, något jag inte gjort förr eftersom jag ville ta det lite långsamt.

Vi tittade i fotoalbum, och lilla tjejen frågade: När kommer bilderna med mig? Sorgligt nog finns det ju inga, eftersom vi inte har fått ses, men det får vi råda bot på nu och började bums. Jag visade henne förstås dagisfotona i datorn.

I mina drömmar har hon varit här många gånger, i alla åldrar. Vi har bakat bullar tillsammans, skrattat och läst sagor. Och jag har lekt farmors lilla kråka med henne. Nu är hon snart sex år, så det är i sista liten, men nu gjorde vi det på riktigt! ”Mera!” sa lilla tjejen.

Och vi var på vinden och tittade på pappas gamla leksaker och plockade äntligen ner dem i den väntande leksakslådan under bokhyllan. Och hon ville se film (det hann vi inte just då) och hon ville inte gå hem, och sedan sa hon ifrån att hon vill komma tillbaka. ”Det kan vi väl ordna”, sa hennes pappa.

Nästa gång hoppas jag hon inte känner att hon måste ta vara på varje sekund och inte riktigt vågar släppa mig, utan kan sitta lugnt och botanisera bland böckerna i bokhyllan som plockats ihop för henne och hennes lillbrorsa, medan de vuxna sitter vid matbordet och hennes pappa kan få berätta om allt spännande han är med om och visa filmer i iPhonen.

Det här var i torsdags i förra veckan. Det var omtumlande och har behövt smältas innan jag kunde berätta det. Jag har väntat och längtat så länge att jag fått ett skal runt mig, jag är som bedövad, för det har helt enkelt gjort för ont.

Men när jag ringde en god vän efteråt sa hon: ”Jag tror lilla tjejen kommer att banka hål på det skalet!” Och det har hon säkert rätt i.

9 reaktioner till “Och så kom dagen…”

  1. Nu börjar jag nästan gråta. Oändligt glad för er skull. Vilken piggelin liten flicka, ni kommer att ha mycket glädje av varandra. Och ta nu många bilder och gör papperskopior av dem, du vet, mina långskånkar tycker fortfarande att det är toppen att bläddra bland gamla ganska triviala bilder:-)

    Gilla

  2. Här är en till som sitter och blinkar.

    Vilken härlig unge, och det ser redan ut som ni har fått jättefin kontakt. Jag är så glad för din skull, och för hennes också.

    Gilla

  3. Gör gott i hjärtat att läsa detta och titta på bilderna. Önskar dig och lilla flickan och hela sonfamiljen allt gott – att ni ska fortsätta att hitta tillbaks till varandra. Kram till dig!

    Gilla

  4. Vad GLAD jag blir! Det var länge sen jag var här och minns hur du sökte kontakt och saknade både barn och barnbarn.
    Så himla underbart att ni hittat tillbaka till varandra!

    Gilla

Kommentera

