Konstig pennhållning.

Igår stötte jag på en bild där en journalist (måste det väl ha varit) intervjuade en skådespelare. Det var en väldigt bra bild på skådespelaren, men en annan sak som fascinerade mig var journalistens sätt att hålla i pennan när han skrev.

pennhållning

Det ser otroligt konstigt ut. Försåvida han inte har problem med handen och ändå lärt sig hålla pennan på ett fungerande sätt, vilket ju i så fall är att applådera – hur bär han sig åt? Och varför har ingen lärt honom redan från början?

När jag började skolan var det första vi lärde oss hur man håller i en penna. Vi hade en lärare som gick runt och kollade varenda en. Man skulle kunna styra pennan lätt och inte spänna muskler i onödan.

Nu håller jag pennan som i bilden nedan, fast i höger hand, vilket på sajten där jag hittade den kallas ”the basic tripod grip”. Sajten handlar egentligen om hur man tecknar och fler instruktiva bilder finns här.

tripodgrip_up

Nu blev jag intrigerad, som det heter på engelska. Hur håller folk pennor egentligen? Jag gav mig ut på jakt, och det visar sig att intresset för detta ämne är stort. Folk diskuterar på fora och försvarar hett den egna metoden. Jag hade ingen aning om att det fanns så många konstiga varianter av pennhållning. Det fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt, det blir skönskrift och vackra teckningar hur som haver, men det måste ibland vara väldigt jobbigt.

Och nu har jag provat allihop. Inget av de här sätten är, såvitt jag kan förstå, vilsamt eller bekvämt.

wrong 2-hold-pen-1
Spända fingrar.

 wrongpen01
Musklerna i handen blir ömma.

wrong 3
Smärtsamt för handleden.

kniv 2 how_i_hold_my_pen_pencil_fork_by_akricu-d477hqq
Handen släpar mot teckningen hon gör.

knivgreppet
Handen trycks mot underlaget.

Den vanligaste besvärligheten med greppen ovan är att en stor del av handen trycks mot papperet. Med tripod-greppet blir det (oftast) större avstånd mellan pennspetsen och den del av handen som stöder mot bordet, och det är klart mer avspänt.

Så jag hukar mig, beredd på arga protester från alla som gillar sitt aviga sätt att hålla en penna, och föreslår ändå i all ödmjukhet ett litet test av omgruppering av fingrar!

6 reaktioner till “Konstig pennhållning.”

  1. Whatever works. Ibland kan barn behöva lära om, till exempel om pennfattningen gör att man trycker väldigt hårt emot underlaget så att spetsen ideligen bryts eller det blir väldigt kluddigt. Men är man vuxen och van tror jag inte det är någon vits att lära om. Mödosamt och trötthetsframkallande – för givetvis känner de sig lika trötta i handen av din ”rätta” fattning som du av deras ”felaktiga”.

    Att handen släpar i underlaget är mest ett problem för vänsterhänta i och med att vi skriver från vänster till höger. För högerhänta gör det väl inget?

    Gilla

    1. Jo, jag tror det är vits med att lära om, eftersom tripod-fattningen faktiskt rent objektivt är vilsammare, det handlar ju inte bara om att man spänner sig för att man gör något som känns ovant.

      Du har förstås rätt om vänsterhäntheten – tänk på Lionardo da Vinci, han förenklade saken genom att helt sonika skriva spegelskrift! 😉 Men när man tecknar, som flickan på bilden, kan man ju råka sudda åt alla tänkbara håll med handen.

      Gilla

  2. Den översta bilden, där kan man nästan få uppfattningen att pennhållaren har reumatisk värk?

    Mina döttrar håller som den vars bildtext lyder ”musklerna blir ömma” och jag ser jättemånga ungdomar som håller pennorna så. Det blir en rätt spretig text, tycker jag .. men det blir min också och jag håller den som vi lärde oss i skolan ,-)

    Gilla

    1. Ja, jag tror det också. Jag kunde omöjligt böja mina fingrar till de positionerna.

      Men får inte ungarna lära sig hålla i en penna i skolan längre? Det verkar inte så. Det är som du säger, det är väldigt vanligt att göra på ”ömma muskler”-sättet. För mig ser det ut som ett litet barns helhandsgrepp, inte så effektivt.

      Gilla

  3. hej,
    min dottern håller också så att hon, om hon varit du blivit öm i handen. Visst har lärarna försökt få henne att lära om, det finns diverse hjälpmedel för det, men det har inte funkat.
    Däremot skriver hon både vackert och läsbart, vilket är mer än man kan säga om min skrivstil som skrivs på det gamla klassiska svenska (?) sättet.

    Gilla

    1. Hej!

      Ja, funkar det så funkar det, och om hon har gett ett annat sätt att hålla pennan en ärlig chans och inte tycker det känns bättre, finns det ju ingen anledning att ändra något. Det är bara att skriva på!

      Generellt sett finns det förstås en anledning till att barn slutar med sitt helhandsgrepp och använder mer finmotorik, men om någon absolut inte vill ska man inte försöka tvinga vederbörande. Huvudsaken är att det blir något skrivet. Men nu blir jag nyfiken – vilka hjälpmedel är det man använder för att lära barn ett bra penngrepp? Räcker det inte med att visa?

      Gilla

Kommentera

