Dagsläget.

Idag fyller en liten pys år. Jag önskar jag hade kunnat krama honom och ge honom present, men han är inte i stan utan på en båt i skärgården, och det låter som en bra plats att vara på just nu. Pysen älskar bilar, så jag blev verkligen glad när jag hittade ett gratulationskort med massor av tecknade bilar på att skicka, tack vare en (tycker jag nu) briljant Akademibokhandel med briljant manlig expedit i på S:t Eriksgatan. För det är ont om grattiskort med bilar, ska ni veta. Kort med nallar och gulliga djur och tårtor finns, men bilkort? Nej! En öppen väntande marknad, skulle jag vilja påstå. Pysen kan ju knappast vara den enda lilla pysen som blir salig av brandbilar och traktorer.

Idag är det också min bröllopsdag. Jag hade en blå klänning som jag fått av en väninna, och en liten liten violbukett på den. Resterna av violbuketten ligger i en liten plastficka någonstans.

Så här ser mina morgnar ut: Jag kliver upp, sätter på tjock-TV:n och går ut och pysslar i köket och med ögon och så. Under tiden står TV:n svart och tyst och tänker på Schopenhauer. Jag pysslar färdigt, springer lite och sätter mig vid skrivbordet.

Då kommer det plötsligt ljud ur TV:n, samt regnbågsfärger. En stund senare finns det plötsligt bild, och alltid från samma program – naturprogram! Spelar ingen roll vad jag såg kvällen innan, TV:n har bestämt sig för att jag bör se naturprogram på morgnarna. Det är kanadensiska skogar, tjusiga fjällvyer, hajar i havet, antiloper och lejon och annat fint. Sedan kommer en downperiod när bilden kläms ihop som sutte en elefant på den. Sedan fungerar TV:n!

Datorn har liknande idiosynkrasier. Periodvis kommer jag inte in på mailen utom då och då, vilket är opraktiskt (nu, peppar peppar, går det fin-fint). I några dagar har den också beslutsamt stängt ner browsern varje gång jag vill in på sajter som kräver en smula ansträngning av den, t ex Daily Mail. Nu kan man ju när man är intelligent och finsjälad som jag vara utan Daily Mail som är en av de värsta tabloiderna, men också har gamla bilder och vanliga nyheter som man kan googla vidare på och roliga konstiga nyheter. (Norska Dagbladet släpper däremot in mig, och Aftonbladet.)

Idag funkade plötsligt Daily Mail, men när jag äntligen fick se den och kastade mig över de mindre finsjälade partierna hade förstås inget av intresse hänt.

Så det är lika bra att ta turen runt parken nu.

Här en väldigt bra artikel om hur beteckningen ”liberal” ändrats.

PS till Annika T och Knut H: jag är inte aktiv på FB, så kan inte befrienda er där!

2 reaktioner till “Dagsläget.”

    1. Tack för tipset, men jag vet inte ens var jag skulle börja, bil-lös som jag är! Dessutom måste jag nog köpa en platt-TV av något slag med större bild. Men tanken var god! 🙂

      Gilla

Kommentera

