Hur man får ett kryddställ utan att egentligen anstränga sig.

Tisdag. Ringsignal på dörren. Jag öppnar. Utanför står Supergrannen och ser vild och galen ut.

– Vill du ha ett kryddställ? frågar han pressat. För att inte säga uppfordrande.
– Öh…? säger jag.

Supergrannen puttar in sig och stänger dörren, varpå han sliter upp en kartong.

– Ett kryddställ! Min pappa vann det på… Titta, vad fint! Vill du ha det?
– Öh… säger jag igen, eftersom jag inte vet var jag ska plocka in en enda grej till. Men jag ser ju att SG har akut städ- och vindspanik, han ska äntligen röja riktigt ordentligt och högen med grejor tycks bara växa ju mer han slänger.
– Kolla, det är som en liten teakbricka med två fördjupningar med vita krukor i! ångar han på i bästa försäljarstil. Du kan odla kryddor i dem! Och så trycker han stället i min famn.
– Jag vet inte… vad är det där lilla hålet till?
– Inte vet jag. Det är väl för en sax att klippa kryddor med.

SG börjar nu retirera baklänges ut i farstun, och där står jag och ser dum ut med ett kryddställ i händerna. Det är en sådan där obeslutsamhetsdag.

– Släng det om du inte vill ha det! säger han. Eller, du kan ju behålla krukorna?
– Ser jag hjälplös ut? säger jag.
– Ja! flinar grannen sadistiskt och flyr tillbaka in i sin lägenhet.

Onsdag. Dagen börjar med pang och bom uppifrån vinden. Ett tag tror jag det är tjuvarna, men så förstår jag att det är Supergrannen. Idag ska en kompis hjälpa honom, och jag tror SG är en sådan där person som vill städa upp lite innan städhjälparen kommer.

Farstun är snart fylld av en enorm hög av grejor som jag aldrig sett förr, och uppe på vinden står SG och hans kompis. Kompisen pekar roat på en annan stor hög.

– Det där tänker han behålla! Vad ska du med…
– Pappas palett! säger Supergrannen ömt och håller upp en gammal palett med blå färgfläckar på.
– Häng den på väggen! säger jag. Som ett konstverk.

För det är ju bättre än att den bara ligger undangömd och älskad i tio år till på vinden.

En varmt känd eloge och grattis till Supergrannen och alla som, härjade och jagade, till slut kommer sig för med att djupstäda efter år av vånda och ängslan. Life is hard, man.

kryddställ
Ja, ja…

5 reaktioner till “Hur man får ett kryddställ utan att egentligen anstränga sig.”

  1. Nu är vi tydligen kvitt. Jag kan nästan inte kommentera hos dig heller, av någon anledning.

    Min e-postadress duger inte i kommentarsformuläret och nu blev jag underkänd på mitt namn också.

    Gilla

  2. Sorry, Bert, bloggen är inte klok. Usch ja, som du ser är det glest mellan kommentarerna, eftersom jag inte genomfört ett sedan länge utlovat byte och denna blogg vägrar låta sig ändras.

    Gilla

Kommentera

