Undviken kaffekatastrof

För ett tag sedan hade jag en eminent skådespelerska på besök. Som jag berättat har jag plötsligt förlorat förmågan att koka kaffe åt folk, och det blev lika jäkla dant den här gången. Men detta är en dam med nerver av stål.

– Mm, riktigt gott, sa hon, har du lite Nescafé?

Jag hade snabbkaffe. Det var konstiga vita grejor i det. Den eminenta skådespelerskan drack det utan att blinka. Och läste pjäsmanus.

– Jag såg den där TV-teaterpjäsen som du var med i som sändes 1966, sa jag.
– Men så roligt, var såg du den? Var kan man se den? På nätet?
– Alltså, jag såg den 1966. När den sändes. Och har inte glömt den. Blicken.

Varvid jag fick en blick till. (Jo, jag hade också kollat ett i tiden mer närliggande klipp på youtube innan jag ringde.)

Och nu var någon här idag och läste ett annat manus, och jag undvek ännu en kaffekatastrof – det har varit en lång rad sådana vid det här laget – genom att gå ut och köpa alldeles nytt snabbkaffe, för nu har jag gett upp försöken att göra riktigt. Och vad laddar man mer upp med? Inte kladdiga mackor. Det fick bli druvor. Choklad? Nej, något sa mig att killen tränar, han kommer inte att äta choklad. Så jag köpte After Eight i alla fall och fick mycket riktigt käka upp allt själv. Besöket satt i soffan och läste manus och knaprade vindruvor och kom med funderingar och skrattade då och då, medan jag knattrade på datorn och skrev på ett annat projekt.

Klockan är bara nio på kvällen och jag har traskat mina kilometrar runt sjön och var på vippen att stupa i säng nyss (semesterbrist!) när det slog mig att jag inte ätit middag. Man kanske inte kan leva på manusskrivande, druvor och skådespelarchoklad? Men ju mer man tar sig för, dess mer blir gjort.

Middag. Och kanske tio minuter av en film jag inte hunnit se.

(Undrar vad jag ha skrivit här ovanför? Något vansinnigt ospännande om kaffe, tror jag.

Fler jätteintressanta saker:

mat
Snabbmat – oxfilé med ärtor och klippt gräslök.

frukt
Och mera druvor. Det blir en ny spännande grej i morgon. )

Kommentera

