Ledig sen eftermiddag?

Den där semestrande personen vet jag inte vart hon tog vägen (kan man konstruera en mening så?), för jag drog ur telefonjacket och skrev tills manuset var klart och vågade inte sluta ens för att gå ut och köpa mat eller ringa en person jag skulle ringa. De mankerande små bitarna (de som fattades, alltså) och bara skulle fyllas i med några få repliker visade sig vara en aning mer komplicerade än jag trott – det var väl därför de fortfarande var kvar – och till råga på allt blev jag inspirerad igen.

När jag var klar gick jag ner och hyrde tre filmer och köpte en glass, och stod nere på S:t Eriksplan och längtade efter mina barn. Att få sitta i lugn och ro med dem någonstans, kanske på ett kafé, och prata. Och ge dem en kram.

Det är ett litet helsicke att inte skriva och det är ett annat litet helsicke ATT skriva, för nya idéer dundrar in hela tiden. Jag kan inte ta en skön och avkopplande promenad i brittsommarsolen utan att få tre nya idéer, oftast gällande det jag redan håller på med, eller hur man kan koppla ihop andra idéer. Jag vet inte om folk som dricker och knarkar för att skapa gör det för att komma igång eller för att bedöva sig till att sluta tänka ett tag, själv varken dricker eller knarkar jag ju, jag får uppfostra mig själv istället med mild men fast hand för att få till en bra rytm. Se så, diska och duscha nu innan du fortsätter, annars tycker du att du förlorat kontrollen totalt! Se där, du köpte faktiskt kronärtskocka och avocado igår, ät nu avocado!

Det går riktigt bra. Jag har slutat sitta uppe till tre på nätterna, och för någon timme sedan (såväl duschad som lunchad) skickade jag bilder på möjliga komedilocations som komplement till manuset. Så, eftersom jag förträngt alla de andra projekten, är det nu bara två kortfilmer och en teaterpjäs som kastar sig över mig. Men inte förrän i nästa vecka. Kontakter för teaterpjäsen ligger nära i tiden, och det gläder mig så enormt, för att presentera sina projekt är ingen enkel sak. Man skriver på intution och passion och en del klart och kallt förnuft, men sedan ska man beskriva det på ett intelligent och heltäckande sätt. Definiera utan att dissekera.

Och just nu kan jag inte göra mycket mer idag, så jag tänker gå en sväng runt sjön eller ner till Rålambshovsparken. Solen skiner, och den lilla gerberan jag planterade nere på gården när den såg för rufsig ut har börjat blomma för tredje gången. Och hungrig är jag, två smörgåsar och en avocado räcker inte hela dagen.

Kommentera

