Shopping, science, scary.

Idag gick jag ut för att köpa en bäddmadrass och kom hem med en stekpanna. Min vinnande serie av lyckade shoppingräder fortsätter alltså. Men jag behövde verkligen en stekpanna av gjutjärn, så det var OK.

Det har inte köpts en ny stekpanna till detta hushåll sedan – ja, sedan femtiotalet, skulle jag tro. Den jag har, har tappat skaftet bit för bit och den läcker stekfett. Men jag älskar den, för den är slät och fin inuti, och hur långa handtag behöver man?

Den nya är tung som synden och fult knottrig på insidan. ”Redan ingniden med matolja”, stod det på etiketten. Den har alltså hängt i butiken i något år med gammalt matfett på sig? Jag sköljde ur den med varmt vatten, gned den, smälte smör i den och torkade bort DET, och sköljde med varmt vatten och gned med svamp igen. Sedan gjorde jag pyttipanna. ”Maten kan bli missfärgad och smaka järn i början”, stod det i broschyren. Tacka f-n för det! Men min pytt klarade sig efter den omsorgsfulla rengöringen.

Ja, det var shoppingen. Men innan dess var det science. Jag hittade ”Origin of Man, Language and Languages”, ett tvärvetenskapligt EU-projekt som pågick ungefär 2003-2007, utan att jag hade en aning om det, och syftade till att försöka kartlägga det mänskliga språkets ursprung och tidiga utveckling. Och jag blev glad som en lärka, för redan för tjugo år sedan skulle jag skriva en universitetsuppsats om filmens och litteraturens olika språk, men skenade vidare mot det mänskliga språket i sig, hjärnans konstruktion för språk, språkets upprinnelse och egenskaper.

Jag började läsa in mig men gav upp efter ett tag, för den forskning som fanns verkade slarvig och ogenomtänkt och oprofessionell, det skulle kosta flera år att absorbera all litteratur jag behövde för att kunna gå vidare, och jag visste inte var det fanns folk man kunde liera sig med i detta. Och nu hade några snillen insett samma problem och gjort något åt det medan jag skrev böcker!

Jag kastade mig över en snabbsammanfattning av olika gruppers (44 st) forskning som ingått i projektet, som om den varit chokladtårta. Bara deras ambition fyllde ett av hålen i min själ. Mina frågor för tjugo år sedan hade varit: Varför kom språket till, hur gick det till, och vilka egenskaper har det? men när jag tittade in på banan fanns det fortfarande folk som skilde på ”kropp” och ”själ” i det här ämnet, som om språket kunde uppstå ur tomma luften utan de fysiska förutsättningarna som behövdes, och den ena teorin prilligare än den andra tävlade om utrymmet. Så det har gått framåt. Det tar tid för folk att kliva av gamla invanda spår.

Så jag plockade fram språkmappen som jag ordentligt lagt bland ”icke klara projekt” och fyllde på med lite anteckningar och reaktioner, och kom på ännu en positiv sak när jag såg mina prydligt häftade papper: Jag behöver en ny skrivmaskin! En riktig, icke strömdriven, att föra anteckningar på. Nu måste man välja mellan att skriva ner dem för hand, vilket i mitt fall betyder att skriva kors och tvärs i en enda röra, eller skriva på datorn och printa ut. Mycket enklare att göra det på maskin och få det direktprintat! (Som det nu var hade jag läst rapporten och samtidigt skrivit ner anteckningar på lediga ytor på en tidning. Fick riva av den sidan och lägga in i mappen.)

Det här piggade upp mig enormt, och jag trampade på små moln på väg ut på promenad runt sjön. Och kom av mig strax efter S:t Eriksterrassen, som ju ligger väldigt högt över gatan nedanför. Där finns ett järnräcke med en ganska högt belägen tvärbalk, och vid det stod nu en karl som hade kilat in foten på balken, lagt bägge händerna överst på räcket och försökte häva sig upp. Jädrans! Tänkte han hoppa?

Jag klev fram till honom och sa ”Hallå?”. Han vände sig mot mig, svetten rann i det knallröda ansiktet, och blicken såg helt vild ut. Jag fick en riktig chock, här stod det illa till!

Eller inte. Karln tog en hörgrunka ur örat och tycktes säga ”What?”
”You’re not going yo jump, are you?” frågade jag.
”No, no! I’m jogging, and stretching. Thanks, but no.”

Världens konstigaste stretching. Men så var det nog.
”Take care”, sa jag och gick därifrån och kollade bakåt ett par gånger. Tack och lov – han hoppade inte. Han joggade vidare mot S:t Eriksgatan.

Ur OMLL-rapporten extraherade jag ett par svenska namn och mailade en som satt i den vetenskapliga kommittén. Har det hänt något nytt sedan 2007, några spännande konferenser eller resultat? Ännu inget svar.

Så nu ska jag släppa allting annat och forska om språk, då? Nej, nej – det är film och böcker jag är inne på, men det här är en viktig bit som jag vill grunna över också.

2 reaktioner till “Shopping, science, scary.”

  1. Känner du till Tore janson? Jag har en bok av honom som heter Speak och är utgiven av Oxford University Press. Mycket intressant! Så här står det bl.a. om den på omslaget:

    ” Speak is an elegant and engaging life history of humankind’s defining characteristic and most valuable asset.
    Distinguished Swedish scolar Tore Janson takes the reader on a voyage of exploration through the changing patterns of the world’s languages, from prehistory to the first civilizations, ancient Egypt to ancient China, imperial Rome to imperial Britain. Sappho’s Lesbos to contemporary Africa. He shows how language evolved from primitive calls, and discovers the links between the histories of societies and their languages.

    In an arresting coda Tore Janson considers the end of English world dominance, and some time later the end of language itself. ”

    Gilla

    1. Jag tror jag har en bok av honom om latin, men den kan jag förstås inte hitta just nu…

      Den här låter ytterst intressant som en inkörsport och sammanfattning och helhetsbild! Den måste jag läsa. Men gåtan hur exakt språket uppstod är nog inte riktigt löst än. Det finns flera teorier, men primitiva rop måste ju ha funnits i ett tidigt skede (finns ju faktiskt fortfarande kvar i trängda situationer!), precis som hos olika apor och människoapor.

      Tack för tipset!

      Gilla

Kommentera

