Action med Helen Mirren.

Red-2-Can-you-shoot

För några år sedan såg jag en Helen Mirren-film med ett par försiktiga actionscener, det gick otroligt långsamt som om regisören var rädd att den gamla damen skulle trilla och slå sig. Och där satt jag och tänkte: Men för tusan, låt henne röra på sig!

Helen Mirren är fyra månader äldre än jag. Hon kan spela allt. Gamla tanter, drottningar, kalenderflickor och action. Nu har jag just tittat på Red 2, som jag inte hade tänkt se eftersom likhögen är enorm, men fem skådespelarfavoriter är med – Anthony Hopkins, Mary-Louise Parker, Bruce Willis (jag är lite svag för honom sedan Die Hard), John Malkovich, och så då Helen Mirren. Alla utom Parker är i övre sextioårsåldern, hon är lilltjejen i fyrtioårsåldern, skulle jag tro, Och alla spelar så att klockorna stannar. Och Mirren är en magnifik actionhjältinna.

Filmen är kul och alldeles för blodig, och det är en fröjd att slippa se gänget spela bräckliga och orkeslösa. Man blir nämligen inte bräcklig på andra sidan femtio, så de är inte pinsamma. De är givetvis skvatt galna, men trevliga jeppar, och mycket trovärdiga i alla actionscener (de hade förstås stuntmän när de slogs som värst, men ändå).

Klart uppmuntrande. Någon som behöver en något kort och rundlagd actionhjältinna? Jag kan se riktigt farlig ut.

ÅLDRAR – jag hade helt fel! Här är det spridning. Lilltjejen är 49, Bruce Willis bara 58, Malkovich 60, Hopkins 75. Men förutom Parker ser de rätt jämnåriga ut.

Kommentera

