Motsvarigheten till skapande i iskall takkupa./ Uppdat

Nej, min lya är inte en vindskupa utan isolering, och jag värmer inte mitt sura kaffe på en rostig kamin, men nu sitter jag och bearbetar ännu ett färdig filmmanus och gör det med krånglande axlar etc – måste upp och röra på mig, och det är ju egentligen bra på alla sätt och vis – krånglande tangentbord och jättetrött dator som då och då kan tänka sig att stänga ner dokumentet. Alltså sparar jag hela tiden, och diverse tecken måste jag kopiera in speciellt. (Nope, de har inga tangentbord på mitt närmaste Myrorna – de har aldrig haft elektronik, säger de. Men en massa böcker.)

Nu är det ett spännande manus, så jag är egentligen full av skaparglädje, men det går ju inte direkt med ilfart. Och inte är det direkt hänförande socialt heller. Mitt sociala liv dessa dagarna består av biblioteksbesökare som sitter i närheten och knappar på andra lånedatorer. En gång om dagen är jag på nätet, så även om jag får de mest fantastiska mail efter det, blir det inget svar förrän dagen efter.

Jag vet. Ny dator, gå till doktorn, fixa tillbaka bredbandet. Min kalla vindskupa går att isolera. Men egentligen vill jag ju bara skriva.

OCH NU läste jag just att Storbritannien, som redan har 85 muslimska shariadomstolar (knutna till moskéer, kan bestämma i familjedispyter t ex), just presenterat en guideline för hur legala dokument ska kunna upprättas enligt sharialagar, t ex testamenten. Kvinnor ska ärva hälften av vad män ärver, icke-troende och adopterade barn ingenting, och endast muslimska äktenskap godtas.

Detta är fullständigt vansinnigt. Ingen muslimsk kvinna kan alltså i fortsättningen hävda sin rätt enligt brittisk lag utan att utsättas för enorm press, och små barn i muslimsk miljö har ingen chans att tillvarata de rättigheter som andra barn har i samma land. Man kan inte ha olika lagar för olika grupper, först och främst därför att alla måste vara lika inför lagen och religionen inte får spela någon roll i lagstiftning, men också för att många människor inte kommer att tillåtas definiera sin egen grupptillhörighet.

Sharia måste ut ur brittisk rättspraxis.

Kommentera

