After-påsk.

Min påsk ägnades åt tre saker: Gå ut mycket, läsa kopiöst med tidningar, samt se intressanta TV-program – som de med dr Fransesca Stavrakopoulous (”Bibelns mysterier”), där hon granskar t ex de gamla israeliternas religion som inte var riktigt så monoteistisk som Bibeln vill göra gällande. Israeliterna, liksom folken omkring, hade ofta flera gudar, antngen de nu såg dem som en släkt likt den grekiska gudavärlden, med en manlig huvudgud i spetsen (”El”, samma namn som ett av de judiska namnen på Gud, bredvid Jahve), eller bara behöll en del av de gamla idéerna. Det tycks ha funnits en modergudinna som det förmodligen var svårt att släppa, trots profeternas arga uppmaningar, och till och med i Moseböckerna kan man hitta en formulering som kan betyda att Gud har en hustru. Den kananeiska krigsguden Baal var också en gud som attraherade folk.

När forskaren diskuterade saken med en judisk rabbin i Israel och ställde frågan: ”Var Gud ensam i himlen?” fick hon svaret att Gud har (eller ansågs ha) medhjälpare, men att han ändå var den enda guden. Ja, det står ju faktiskt överallt i Bibeln, men vi tycks inte riktigt lägga märke till det.

Det här är förstås en nästan kriminellt förenklad snabbredovisning av hennes genomarbetade program, men man kan inte låta bli att undra – betyder budet ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig” egentligen bara att man ska strunta i de andra gudarna, som också finns?

Det här engagerar mig inte så mycket, eftersom jag är ateist ut i fingerspetsarna, men människans sökande efter fakta fascinerar mig alltid, såväl de fordomtima judarnas och kananeernas som doktor Stavrakopoulous’. (Jag vet, pluttar efter s som också är genitiv-s är nu omodernt, men jag fortsätter ändå, efterson tecken som klargör bör behållas.)

Och vad händer på filmfronten, den som ju ligger i fokus här? Det kan jag inte skriva om för ögonblicket!

2 reaktioner till “After-påsk.”

Kommentera

