Tisdag

Två artiklar som är värda att läsa från den senaste veckan finns i DN, dels Maria Svelands vassa och korrekta svar (”Hatarna finns i alla klasser”) på Jonas Thentes försök att förstå näthatarna, dels Karin Bojs vetenskapskrönika byggd på de senaste dna-fynden från Europas, bland annat Sveriges, tidigaste befolkning.

De första som kom in i landet var givetvis jägare/samlare, och de hade en speciell gen som numera nästan bara finns hos afrikaner och som tyder på att dessa jägare var mörka – mörkhyade och mörkhåriga. (Makes sense, och redan där gläds man åt hur detta faktum måste reta rasister.) Bönder började sedan förflytta sig från Mellanöstern för omkring tio tusen år sedan och rörde sig sakta norrut, hit kom de ungefär fyra tusen år senare, och absorberade sakta jägarbefolkningen.

Nu har svenskar, de av oss med geografiska rötter här långt tillbaka, ungefär hälften jägar- och hälften bonde-dna, lite mer åt jägarhållet i nordliga delen av landet (och vi har mera av jägare än Ötzi, ni vet den nerfrusna stenåldersmannen som hittades i Alperna). Jag vill lägga in en liten anmärkning där – de flesta av oss har också blandats ut med fler folk än dessa jägare och bönder under de sex tusen år som gått, och man är inte mindre svensk för att man kom hit senare.

Söndagen var fantastisk. Gick ut för att handla och sedan dra mig tillbaka bakom mina mörka gardiner, men inte tusan funkade det. Jag köpte tidning och wienerbröd och satte mig i parken i stället, i den där lilla öppna träpaviljongen. Det var paradisiskt. Barn lekte, hundar trivdes, solen sken, det var varmt. Alldeles intill mig tultade en liten flicka, ett och ett halvt år, runt med sin rara moster och hon hade just lärt sig ett nytt fint ord – NEJ. Ska vi springa till mamma? frågade moster och lilla tjejen övervägde saken noga och sa NEJ, och så blev det. Moster var förståndig nog att bara haka på när lilltjejen utan att veta det låg i hårdträning med att springa, kliva uppför jättehöga trappsteg och undersöka solcellspapperskorgen. Vilken energi och vilket självförtroende, man kunde se hur hon tänkte och planerade och var långt smartare än hon ännu kan uttrycka i ord. Ljuvligt. Frukost i parken ska hädanefter bliva min musik.

Men nu har jag just travat runt i en annan park och nostalgiskt traskat förbi det som var Gunnars dojo på nittiotalet, där vi tränade aikido. Ack ja.

FILM 3 – där har jag hamnat i samma dilemma som i Brottsplats Rosenbad. Där var problemet: Skulle jag komma in på folks politiska åsikter eller ej? Till slut gjorde jag det, och jag minns att en recensent som intervjuade mig älskade just den aspekten. Mer sådant. Nu har jag en karl som träffat en journalist och blivit passionerat förälskad och sitter på natten och googlar henne, och jag våndas – hur mycket av hennes idéer som uttrycks i artiklarna han läser ska jag ta med? Kutymen säger: ingenting. Men jag stretar emot. Och när det gäller mina rollkaraktärer i film så väl som böcker jag har begränsad talan, de drar iväg dit de vill. Nu har han suttit där, trött och faktiskt bakfull, och försökt komma ihåg vad ”socioekonomiskt” egentligen betyder. (Oroas icke, hon skriver roligt och om film och teater också.)

Och så bearbetar jag bilder för en eventuell utställning. Hur beskära? Bilderna är icke arrangerade snapshots tagna med amatörkameran, men väldigt många av dem har ett starkt innehåll, berättar något, eller har format sig till en sorts målningar. Och jag tvekar inte att behandla dem. Inte retuschera människor eller ändra grundstoryn, men framhäva.

För övrigt är Nyamko Sabuni just nu min idol. Hon har inte bara läst min bok (som jag skickade henne när hon var jämställdhetsminister) och var den som tog initiativ till telefonlinje för män som vill ha hjälp att stoppa sina våldsamma eller pedofila tendenser, hon svarar dessutom på mail och kan boka ett samtal långt fram i tiden när hon är upptagen just nu. Vid ett tillfälle fick jag ett extramail: Jag har inte glömt dig. Take note.

Ha det fint!

Kommentera

