Allvar och reseövning

Det går inte att beskriva hur förtvivlad man – trygg i sitt tysta och lugna land – blir över det ohyggliga våldet i Mellanöstern, Ukraina och så alltför många andra ställen. Jag tror inte man kan föreställa sig rädslan och stressen när raketer faller över Gaza, osäkerheten, oljudet, de fruktansvärt skrämda barnen som man vill skydda men inte kan. Hur får man stopp på detta? Jag kan inte(fortfarande från min outsidervrå) se annat än att Hamas måste bort och bosättningarna stoppas. Palestinierna måste få en egen stat med demokrati, och fanatismen som även råder i starka skikt i Israel måste också bort. Bara tanken på vuxna människor som medvetet skadar barn gör en iskall av ilska och frustration.

Vad är det för fel på folk? Varför kan de inte samverka och skapa det bästa av den plätt de hamnat på? Varför ständigt samma mönster av män som delar upp sig i lag och bekämpar varandra, slåss om land, kvinnor, barn, kontroll? De söker en ursäkt i det som finns närmast – religion, t ex – för att få utlopp för sitt tydligen oändliga kontrollbehov. De kunde göra så mycket gott och sprida så mycket glädje, men väljer det destruktiva. Familjer, gatugäng, företag, stater, miljöerna växlar men mönstret är detsamma. I denna ålder tvingas man till sist, luttrad, bli imponerad när de alls går med på fria val och att ge upp makt utan att slå ihjäl varandra.

På en privat nivå har jag äntligen orkat snubbla iväg till en resebyrå och boka en resa lite längre fram. Det är inte klokt hur passiv man blir av vissa saker som händer, inte passiv när det gäller film och skrivande, men i allt annat. För att öva mig i att resa bestämde jag mig för att ta mig till Sandhamn över dagen – har aldrig varit där förr – och valde förstås igår. Till min oändliga förvåning lyckades jag packa en väska och komma i anständiga gångkläder. Löpsedlarna lovade blixt och störtregn och tunnelbanan blev stående därför att det var slagsmål på T-centralen, men jag hann fram till båten i precis lagom tid. 260 kronor kostar det bara att fara fram och tillbaka till ön, och två timmar får man på sig där.

Jo, det regnade så småningom även över skärgårdsfjärdarna och en och annan blixt syntes i fjärran. Det regnade även på mig när jag klev i land och började traska mellan de otroligt söta husen på minimala tomter norrut, fick ta skydd i ett gulligt bageri. Småbarn kilade runt och lekte, vuxna fikade under verandor, det var tyst och idylliskt. Jobbade mig neråt hamnen med alla båtarna från små till lyxkryssare, där var det faktiskt lite mindre trivsamt. Men matbutiken hade rätt sorts glass, och när regnet upphörde var en molnig dag definitivt skönare att turista i än +30 grader och stekande sol. Och när vi kom in i Stockholm igen lyste kvällssolen. Blixten och störtregnet hade vi åkt ifrån.

Jaha, skulle man vilja ha en kåk i Sandhamn? Vete 17. Har man rötter där från generationer somrar är det förmodligen underbart, men det är utan tvekan trångt och ön inte speciellt stor. Vad gör man när man är där? Väver, läser, stickar, fikar, badar, åker båt? Skriver deckare? 😉 Jag tror jag fortsätter tänka på Gotland. För övrigt verkar huset jag ritat på så länge plötsligt vara färdigkomponerat.

Kom hem trött som en uggla och med värk överallt – fibron gör att jag knappt tål kläder – och röda ögon, men nu har jag både övningsrest och sett Sandhamn och känt sjövinden mot ansiktet, och intressanta samtal blev det. For your benefit, B, här är kåseriet apropå något vi talade om – http://annikabryn.blogs.se/2007/06/29/testet~2540581/. K (or perhaps C?)and friend from Ukraine, that was an interesting conversation we had. Thank you!

2 reaktioner till “Allvar och reseövning”

Kommentera

