Idag, imorgon.

Fridfullt. Morgonstök med ögontopsning, disk och tvätt tar någon timme, sedan äter jag lagom till en nyhetssändning och sätter mig efter det för att skriva på en (eller flera) blivande artiklar.

De handlar om rasism – en reflekterande och utredande text – om dialog och rollbesättning i film, osv. Jag har börjat redigera olika stycken som skrivits då och då och undrar hur jag ska dela upp alltsammans på olika artiklar. Till exempel: När det gäller rasism handlar det bland annat hur man kan hitta inte en utan tre olika sorters strukturell rasism, men ska jag ha reflektioner kring mörkhyade skådespelare i film där eller i en artikel för sig? Och var tar jag in bakgrunden till det läge vi har idag, dvs hur Sverige var i det avseendet för ett antal decennier sedan när nästan den enda mörkhyade personen i Sverige var revykungen Karl Gerhards dotter Fatima? Med flera andra uppslag.

När jag är klar med det för dagen lagar jag ett enormt potatismos (är det svenska?) med morot, broccoli och rå lök och äter framför ett perfekt tajmat program om Mel Brooks, att minnas hans gamla filmer The Producers med sin hejdlösa drift av Hitler och nazismen och komedin Blazing Saddles om en svart sheriff i rasistiskt land, passar verkligen idag.

Imorgon fyller dels en gamla bekantingen Roland von Malmborg år, förtäljer familjen, och ska firas lite halvoffentligt. Innan dess är det manifestation för yttrandefriheten på Sergelstorg (14:00, man kan gå en stund tidigare för tysta minuter), dit ska jag. Svenska Tecknare och Reportrar utan gränser arrangerar. Medtag pennor.

Nedslående är en artikel i Daily Mail om hur många judar i Frankrike flyr landet, just nu i alla fall Paris. Antisemitismen i det landet är gammal (minns Dreyfus-skandalen och deporteringar till Tyskland under andra världskriget) och det blev inte bättre när det bland de stora grupper muslimer som flyttade in fanns starka fickor av antisemitiska islamister.

Nedslående är också en diskussion i Expressen mellan Dror Feiler och Rasmus Fleischer om hur kampen mot just antisemitism ska föras, där den ena helt riktigt anser det viktigt att skilja på antisemitism och antisionism i betydelsen försvar för staten Israel, och den andra håller med men påpekar att sionism ofta är ett täckord för just antisemitism (liksom ordet ”kulturberikare” är ett täckord för ”invandrare”) och om man missar det, trampar man fel. Jag tror att Dror Feiler (Ship to Gaza) i all välmening tyvärr ofta har skaffat sig tvivelaktiga sängkamrater.

Vad mer? Jo, parallellt med filmerna måste böcker komma ut härifrån. Den vars namn jag knappt vågar nämna längre, och Margareta Davidsson nr 4. Den senare avbröt jag inte för att jag plötsligt tappade sugen, utan för att jag i ett ögonblick av klarsyn insåg att mitt undermedvetna än en gång försökte tala om något för mig via min bok – det är en märklig mekanism, det där – och det var ingen liten harmlös sanning. Den var tvärtom svår och skakande. Men nu vill jag skriva färdigt, om mina bokfigurer kan tänka sig att släppa in mig fast jag övergett dem så länge. Och så tänkte jag samla en del av de roligaste och smartaste blogginläggen och ge ut dem.

En del att göra, alltså. Vilket ju bara innebär att jag får ännu mera tid!

Och nu har jag inget bredband förrän imorgon.

Kommentera

