Sol men röra

Telefonjacket är ur och TRE bord plus soffan är fyllda av diapositiv, negativ, kopior i alla storlekar. Jag hittade diorna från Irland och den svartvita gårdsmusikanten och dessutom hans negativ, vilket var oväntat, för alla mina gamla negativ som fanns prydligt samlade i en röd pärm är borta. Kanske i en flytt. Kanske har de hamnat på vinden hos någon son? (Rickeby, när vi bodde där, var inte ytterligt välorganiserat, och negen KAN ha legat i den arbetsbod som äldste sonen tog över efter mig).

Jag behöver den pärmen nu. I den finns f ö också negativ till bilder jag egentligen aldrig ville ha tagna, men jag var sjutton år och min blivande man 46 och jag visste faktiskt inte hur jag skulle säga ifrån. Jag hade ingen erfarenhet på det området. De ska definitivt inte på utställning, men en hel del andra borde få chansen.

Nu har jag gått genom praktiskt taget allt som finns, så nästa steg är att köpa pappkartonger, lägga tillbaka allt igen prydligt i snygga urtvättade byrålådor och kopiera visningsbilder. Sortera allting helt och hållet finns det inte tid till just nu. Diorna som ska användas har dammbefriats med hjälp av en sådan där luftsprutgummituta, vad heter det nu igen? Visste väl att jag skulle få användning för den någon gång. Och bara jag tittar i diamojen med rätt öga, kan jag avgöra om fotot är skarpt eller ej. (En bild från New York som jag har visar förresten ett avskilt lekområde för föräldrar och barn i Central Park, mest mammor. Rejält avskilt med höga, tjocka järnstängsel – och innanför dem finns nya lägre stängsel runt sandlådan. Absurt.)

Samtidigt pågår förstås de andra projekten.

Norge har förresten kommit på att de nog inte ska kunna fängsla folk för att de hjälper rumänska tiggare, de kanske inte ens ska förbjuda tiggeri helt och hållet. Gläder mig. Men Sverige, som nu har grubblat med stor samvetsömhet på sina affärer med diktaturer a la Saudiarabien, har nu löst den gordiska knuten med ett svärdshugg – istället för att avbryta förbindelserna, ska vi PRIORITERA handel med just diktaturer! På så sätt kommer de ju under vårt civiliserande inflytande och kommer att inte vara så elaka och kränka mänskliga rättigheter. Ja, det var ju skönt att få DET uppklarat.

Kommentera

