Tre månader utan socker,och lite politik. /Uppdaterat

Så hur har det gått att leva så länge utan socker för en som tidigare utan vidare kunde äta en hel burk vaniljglass, ett wienerbröd och en hel chokladkaka på en och samma dag och dessutom må utmärkt av det, medan ”nyttig mat” skapade yrsel och allmänt illabefinnande? (Ickesockerdieten beror som bekant på att jag har en provisoriskt igenfylld, avbruten tand som skapade smärtan från helvetet eftersom den var infekterad i hela pulpan. Den tanden häller man inte socker på.)

Jo, jag har hållit mig från socker till hundra procent, det har helt enkelt inte funnits på kartan. Det enda sockerrika jag äter är bananer. Dessutom har jag dragit ner på salt, eftersom jag tror en del av hjärtbesvären kommer från salt i mat+Treo. Under dessa tre månader har jag klarat mig utan Treo också, för övrigt, så salt i mat kanske deltar i triggandet av huvud- och ögonvärk om man nu lider av sådant? Vad vet jag, jag bara provar mig fram.

Och ja, det har gått alldeles utmärkt! Eftersom Tanden inte vill slita i fläskkotletter och biff heller, har ett varit ett himla petande, men det har funkat. Allt lagas från scratch med å kallad prima råvaror (varför påpekar alla kockar detta förresten, ingen köper väl usla tomater och gammal potatis?) Ingen större saknad efter tillsatt socker – eller ingen alls, faktiskt – det är väldigt märkligt, men det går alltså. Problemet har som sagt varit att få i sig tillräckligt med kalorier, vilket har lett till viktnedgång, men det är bara bra. Den har för övrigt stannat upp. Socker och kanske fett skapar övervikt, och mitt i allt detta har jag tappat en del sug på smör också. Snart får jag nog en helgongloria för sund mathållning, om än ofrivillig. Både glorian och den sunda mathållningen.

Först sista veckan började jag med lite salt och hembakat bröd igen, och det sammanföll på något vis med att huvudvärken kom tillbaka, jag menar värk modell större, inte den vagare som nästan alltid finns där. Så back to havrevälling. Och nu är jag konstant hungrig igen.

Mer hälsodjupdykning: Det där hjärtat som jag klagat på i åratal känns inte som en liten hårt dunkande klump, utan som om det vore för stort och sladdrigt. Helt opålitligt, med andra ord. Nu är det lite bättre, och pulsen börjar bli normal. Springa 395 meter (jag vet, löjligt lite, men jag har aldrig i mitt liv sprungit mer än en kilometer) gav 104 i puls och några minuter senare var den nere i 72. Så det var ju inget att klaga på.

Nok av det, som Farmor sa.

Vad politiken beträffar tycker jag det är utmärkt om kungen pratar med Saudikungen (i samarbete med regeringen, givetvis), det är just sådana smidiga kontakter han numera är till för. Mannen som hellre skulle vilja köra traktor än vara kung klev upp och sa bra saker efter tsunamin, vilket var utmärkt, och kunglighet, hur fånig den är är, öppnar dörrar på sina håll. Låt kungen vara smidig (drottningen är mer den borna diplomaten, men hon är ju kvinna) och regeringen stå på sig.

Varifrån kommer för övrigt alla dumheter i Sverige? Sätt fart: Dra ner på ränteavdragen för störtrika hus- och lägenhetköpare – ja, då får de köpa kåkar för femton miljoner i st f tjugofem, sorgligt förstås men nödvändigt – höj pensionerna, behåll rotavdragen, lär ungar skriva för hand, bygg trivsamma nya bostadsområden med låghus runt stenhällar och tallar och lekplatser som på femtiotalet, fyll plaskdammarna med vatten igen, stäng kärnkraftverken enligt folkomröstningen som lovade avstängning 2010, satsa på järnvägarna, anställ arbetslösa för nödvändiga kommunala jobb MED LÖN, fortsätt ge sjuka sjukpenning och handikappade assistans och sluta kräva att dödligt sjuka ska ”jobba” och folk utan armar och ben bevisa att de är rörelsehindrade, gör något!

Det här ska ju föreställa en regering ledd av socialdemokrater, och jag trodde Löfven inte tillhörde samma fesiga marknadsliberala gäng som föregångarna? Hela landet verkar rasa ihop på det ena området efter det andra. Trafikverket har inte ens en fungerande bokföring. Sparka alla och ersätt dem med intelligenta fixare, och med det menar jag folk som får saker gjorda på ett lagligt sätt.

Duh.

Allt gott!

// UPPDATERAT. I dag lunkjoggade jag 422, 5 meter, och hade efter det 88 i puls. ???

Ser hur frågetecknen hopas hos läsekretsen. Vad då 395 meter och 422,5 meter, kryper människan omkring med ett måttband i parken? undrar ni. Nej, men jag har en långsträckt lägenhet och sträckan jag kutar råkar vara 6,5 meter. (Det är för kallt för mig att springa utomhus.) Så jag springer och räknar mina laps och gångrar, och då blir det konstiga nuffror.

Kommentera

