Kvinnor är från Venus, Mars och, hm, Merkurius, och män är från…. Jupiter? Eller Pluto?

Jag kan ha bloggat om just detta förut, men i så fall får ni stå ut!

Länge har man grubblat över skillnaderna mellan män och kvinnor, och min åsikt är som förut att något av det bästa vi kommit på är att de s k egenskaperna (humor, begåvning, intressen) antingen är identiska eller i alla fall överlappar varann – vi är dock av samma grundritning – men att något av det värsta vi kommit på är att kön enbart är socialt. Så fort någon kommer med en bra idé, t ex att det faktiskt finns rara goda män som gillar stickning och är bra med barn och hatar att köra bil, kommer låd-skaparna och förvrider hela grejen.

Men. Att skillnaderna, förutom de fysiska men i alla fall delvis beroende av dem (hormoner och olika upplevelser) finns där är en sak, att kunna peka på vilka de är en annan. För det finns alltid någon som känner någon som INTE ALLS passar in i vilken norm man nu försöker dra fram.

Om man lämnar den jättelika elefanten sexuella övergrepp, globalt kvinno- och barnförtryck och krig, i rummet, och försöker titta på något lite mindre och inte fullt så explosivt (no pun intended, men det blev bra), vad hittar man då?

Ja, man kan titta på vilka klipp på youtube som unga killar lägger upp och som garanterat aldrig skulle laddas av en flicka. Exempel 1: Killar åker skateboard och filmar varann. En faller och bryter armen så illa att den står ut i en konstig vinkel. Hans vänner gillar honom och tänker förstås köra honom till sjukhus, men vilken är deras första reaktion? De skrattar! Därför att det ser så häftigt ut! ”Wow!” ropar de uppsluppet, och den trillade stämmer in.

Detta, säger jag bestämt, skulle aldrig hända i en flickgrupp. Alla de andra skulle rusa fram och fråga hur det känns och krama och trösta. Chockade. Ingen skulle tycka det såg häftigt ut, bara extremt otäckt.

Nu hände inget dåligt pga av pojkarnas reaktion. Det var ingen mobbingsituation eller så, alla var bara helt överens om att detta var jättefantastiskt och något att berätta, och ögonen glittrade. Och, som sagt, de skrattade.

Samma med en annan pojke som bröt fingret så att det stod ut i fel vinkel. Under hela bilresan till akuten satt han och kompisarna och beundrade fingret och filmade.

Här har vi uppenbart en grundläggande skillnad, som i helt andra situationer förmodligen hänger ihop med den punkt där väldigt många män (särskilt i krig, men även annars) på ett märkligt sätt tycks förlora all empati. Inte bara sociopater, utan även s k normala män. Och det verkar hänga ihop med antingen att vara i grupp eller något som påminner om jakt. Det kan behövas, och räcka med, att en av dem protesterar, för att hela gänget ska vakna till.

När jag var med en väninna för många år sedan och såg en film om rymdstarter på Cosmonova, där dånet och elden när raketen skjuts iväg verkligen är överväldigande, hade vi samma reaktion: Stackars alla små kaninungar och fåglar om ormar på marken. Jag vågar rätt mycket på att inga män eller pojkar skulle komma på samma sak. Möjligen små barn.

Två lejonforskare på savannen, de var man och hustru och levde och forskade tillsammans i åratal och hängde ihop som ler och långhalm, blev en gång vittne till något ovanligt – en natt överfölls en elefant av flera lejon alldeles i närheten av deras tält. De såg på, och mannens känsla var att det här var något fantastiskt, vilken upplevelse, att se lejon attackera en stor elefant! Tills han hörde sin fru viska intill, när elefanten tycktes segna ner: ”Upp med dig! Res på dig!” och insåg att hon ömmade för elefanten och längtade efter att den skulle klara sig.

Och ur ännu ett TV-program: Manlig forskare tittar på schimpanser som jagar och sedan sliter sönder och äter en mindre apa (det här MÅSTE jag ha skrivit om förr) bland träden, det går i hisnande fart och speakern är helt till sig av glädje och förundran över att få se något så speciellt. ”Man borde tycka synd om apan, men schimpanserna är så skickliga på att jaga, man blir full av beundran”, säger han.

Så vart leder dessa iakttagelser oss?

För tidigt för mig att säga. Får återkomma i frågan.

Egna tankar?

4 reaktioner till “Kvinnor är från Venus, Mars och, hm, Merkurius, och män är från…. Jupiter? Eller Pluto?”

  1. Vi är mer olika än man ville tro i sin ungdom, helt klart. Knappast bara betingat av miljö. Av dina exempel reagerar jag mer som en flicka i flera fall. Fast erkänner att jag inte skulle ha tyckt synd om kaniner, fåglar och ormar. Skulle inte ha tänkt tanken. Jag tror det är bra att vi är olika.

    Gilla

    1. Ja, man upptäcker det mer och mer ju äldre man blir…
      Och visste är det ”meningen” att olikheterna ska fungera ihop, men tyvärr stjälper hela bygget när den manliga delen tar över helt och hållet – hur det kunde bli så och vad man gör åt det är en intressant fråga. Jordbrukets införande?

      Gilla

  2. När min dotter och två kompisar var på Tosselilla bad- och äventyrsland häromåret kom de på den lysande leken att med varsin stor badboll kuta rakt emot varandra och, förstås, studsa ifrån varandra. Den tredje filmade. Min dotter studsade så pass att hon flög rakt bakåt och landade på svanskotan på ett väldigt smärtsamt sätt. Initial reaktion hos övriga två: stort flabb.

    Jag fick ett samtal från gråtande dotter och ryckte förstås ut och hämtade dem. Sedan såg jag filmen. Flabb. Det såg lustigt ut.

    Gilla

    1. Ja, det kan jag tänka mig, för det syntes ju inte hur ont det gjorde.

      Jag gjorde samma sak när jag var liten och min pappa skulle skaka en gammaldags temp med kvicksilver i – jag fick inte ens försöka, för det kunde ju vara farligt. Men han körde tempen rakt in i armen! Gapskratt från mig, tills jag såg att han faktiskt fått ett sår och tempen gått sönder, och han och mamma var helt skärrade eftersom kvicksilvret kanske kunde kommit in i blodströmmen.

      Tack och lov blev det inga men. Hoppas dotterns svanskotonda gick över relativt snabbt!

      Gilla

Kommentera

