Igår eftermiddag

Insåg när vi gjorde kortfilmen att jag inte kan vara ensam med el och kamera och lampor, det behövs en medhjälpare hur indie det än blir. Hen behöver inte vara i branschen, men trevlig, stark, en fixare och intresserad av film. Och längta efter någon veckas omväxling. Och jag har två kandidater.

Den ena, A, kom hem för andra gången igår. Nu vet jag inte om det blir någon indielångfilm och i så fall hur den ser ut, med en eller två eller noll skådespelare (jag börjar få rejäl abstinens här), och trött som fan är jag, men om den idé som bygger på kortfilmen blir som jag tror, behövs det inte bara en kamerabärare utan också en manlig röst i telefonen. Och A skulle kunna platsa där.

Han är ingen skådis, men han låter precis så trevlig som karln i telefon – som egentligen är en stor skurk – ska låta. Och han är game. Vi började med te och filmtitt för att han skulle få ett hum och kortfilmen, och sedan läste vi de tio minuter som jag hittills skrivit, och det gick utmärkt.

Vad jag var väldigt intresserad av var hur han, som alltså inte är i branschen men gillar film, uppfattade den repetition till kortfilmen som jag hade i kameran. Och svaret var att han ville se mer – han ville veta hur det gick. Vilket är en väldigt bra drivkraft.

Så nu får vi se vad som händer. Han vill komma tillbaka och följa historiens framväxt. Utmärkt incitament för mig!

Kommentera

