Nytt snabbinhopp

Hastade iväg till OdenLab och matade in bilder för kopiering. Några av dem som jag lagt i svartvitt dök upp i färg, måste fråga, men tydligen löser maskinen det själv. Betalade och hastade vidare till biblioteket i närheten. Upptäckte efter en halvtimme att jag glömt USB-minnet (som innehåller mängder av manus och 314 bilder) i labbmaskinen och skyndade tillbaka, och snäll kund hade lämnat minnet vid disken.

Fick bilderna. De hade vita kanter, jag måste ha tryckt på fel knapp i maskinen. Övervägde att strunta i det. Påminde mig om min egen klagan över att folk inte går den extra 1,6 kilometern för att verkligen göra något bra, och lånade skärmaskinen. Har inte använt en sådan sedan fotoskolan. Tänkte att nu jäklar kan jag inte fråga igen, provade mig försiktigt fram och lärde mig ”sömsmånen”. Och sitter nu här på biblioteket igen för att leta upp en adress.

Jag är i Vasastan, och upptäcker när jag traskar in bland kvarteren norrut, vid änden av Surbrunnsgatan, att jag känner mig hemma här. På riktigt. Det var i andra änden av den gatan som ungarna och jag bodde när de var små. Jag har känt mig hemma i Rickeby också och trivs i min nuvarande lägenhet, och i ett tidigare skede brukade en son titta in i den och sa nästan varje gång: Det är så mysigt här!

Men. Det är på Surbrunnsgatan allting blir riktigt verkligt. Inte på ett nostalgiskt vis, utan bara – verkligt. Kanske hänger det ihop med att det var då man hade småbarn, hoppades och längtade och levde och sparade en massa pengar för att kunna köpa ett hus till dem, borta från avgaserna. Och ett hus blev det.

Om jag skulle flytta en gång till, skulle det nog vara till ett hus på Surbrunnsgatan, inte det gamla utan närmare biblioteket. Inte av sentimentala skäl, utan för att det känns – ja – verkligt. I nuet. Som de vi är nu.

Kommentera

