Igår

Igår morse skulle jag vara på ett ställe klockan nio provklippa filmen som inte är en film. Dagen började bra, jag klev upp och tvättade lite och skrev lite på lingvistikboken (eller snarare en lång essä som jag började med för rätt många år sedan) och det flöt på. Som jag skrev till världens femtioåringar nyligen, i den här åldern kommer nya idéer farande som när man var tjugotvå, och jag putsar då och då på en lång inledning och njuter intensivt av att hitta bättre formuleringar och vändningar som bygger på mina äldre, och nya svar på frågor.

Så iväg i regn till City, och bekantskap med ett redigeringsprogram som jag aldrig sett förr. Jag har klippt åttamillimetersfilm när man fick skrapa bort filmen från en ruta och klistra ihop den (med ”cement”) med nästa, och senare med en förbättrad metod där man använde tejp, och jag har klippt och ljudlagt sextonmillimetersfilm, och faktiskt kört lite i IMovie, men det här var nytt. Jag fick ropa på hjälp med jämna mellanrum, men även om jag inte kommer att klippa allt jag filmar, vill jag veta hur det fungerar.Och det fungerar som så att när man gjort sitt skarpa klipp kan man sedan förstöra flera sekunder när man försöker flytta klippen på fel vis, tralala.

Efter en timme tog jag time-out, vill komma tillbaka bättre förberedd på tekniken, och gav mig ut på stan. Jag ville inte åka hem, och jag hade kameran med mig, så jag åkte till Gamla Stan på jakt efter den plats där jag tog ett foto på sjuttiotalet. Det visar en New York-aktig tidningsbutik med reklam och tobak och tidningsställ i dörren och en dam som just kommer ut med nyköpt tidning och tittar in i kameran, och första intrycket är att den kan vara tagen i Birger Jarlspassagen (det hade jag redan undersökt, men nix). En suddig skylt i bilden pekade på Gamla Stan, och känslan sa att affären vetter åt söder, så nu vandrade jag gata upp och gata ner och tittade på varenda affär. Nej, icke och nix!

Tills jag kom till Järntorget. Norrfasaderna verkade lika dem i bilden. Jag fnattade runt och fotograferade allting och hamnade först på en krog, där någon pekade mot en brödbutik som bara för några månader sedan faktiskt ersatt en tobaksaffär, och sedan i annan butik där en trevlig ägare vid namn L visade sig vara otroligt intresserad av husens historia. Hon tog in mig bakom disken och visade hål högt uppe i bakre väggen som verkar ha hållit ett trappräcke en gång i tiden, vi stod i ett äldre trapphus! Och toan hade klämts in i utgången mot gården. Också hon pekade mot grannen, brödbutiken. Så den fotograferade jag utifrån torget, ur rätt vinkel.

Sedan travade jag vidare till oasen Riksdagsbiblioteket, där det är lugnt och fint med tidskriftsrum och datorer. (Glöm nu detta, jag vill ha det för mig själv!) Jag läste som sagt ETC och sedan Expo, som hade ett nummer om dagens högerextremism (direktnazismen tack och lov är på tillbakagång), men fortfarande inte tar med aggressiv och militant islamism. Antingen har de haft ett specialnummer som jag missat, eller också fegar de fortfarande ur.

När jag kom hem visade det sig att brödbutiken faktiskt var min tidningsaffär. Vad gäller lingvistiken måste jag prata med insatta personer och hade mailat den eminenta Tore Janson, vars bok om latin jag har och vars nyaste översikt jag nyss läst, och bett om en träff. Han är lika älskvärd som hans böcker antyder och svarade genast, men hade sommaren inbokad.

Jag kan ju inte skriva en bok med idéer jag inbillar mig är nya och omstörtande, utan att kolla vilka andra som redan tänkt på samma sätt (får se om det blir något nytt kvar?) Nu surfade jag runt och hittade ett begrepp som jag tyckte jag kommit på, men som någon annan redan använt (fast på ett annat sätt). Jag har också funderat på om det mänskliga språket kan vara en bieffekt av någon annan utveckling av hjärnan, och det visar sig förstås Noam Chomsky redan ha skrivit om (om av samma anledning vet jag inte). Jag måste – givetvis – läsa Chomsky! Och författarna Janson tipsade om.

Kommentera

