Vardagsliv och speciella händelser.

Ser att Robert Broberg är död – så ledsamt. Jag minns när han först kom dansande in i offentligheten, han var en av dessa uppenbarelser som alla omedelbart tog till sitt hjärta, skrattade med och förundrades över, och hans kluriga texter var samtidigt nyskapande och lätta att förstå. Jag tror de öppnade en och annan ny hjärnvindling hos oss. Jag är så tacksam över att han, och alla andra begåvade personer, gör sig besväret att berika våra liv.

Och nu ett jättehopp till ännu en svensk skandal, som man kan läsa om i Tommy Hammarströms ledarkrönika i Expressen. Vad är det för mesighet vi håller oss med? Delvis statsägda bolag gör gemensam sak med myndigheter och sekretessbelägger utredningar om kvarvarande naturskog, för att hjälpa vinstdrivande bolag att få skövla den.

Det är rent ut sagt ynkligt. Det kan bara inte fortsätta, och det gäller all annan ryggradslöshet också. Vi behöver sluga och erfarna människor med orubblig tro på demokrati och bevarande av natur och främjande av goda livsvillkor för både natur och människor, som vill och kan tackla allt denna svajighet inför roffarpolitik och förakt för mänskliga rättigheter och behov.

Nästa jättehopp, nu från stort till litet: Jag ber om ursäkt om jag låter som en av dessa odrägliga instagrammare som visar upp sina perfekta liv, men jag kom på en så god frukost häromdagen. Det var hembakat grovt bröd med hemgjord ost, och till det stekte jag hackad zuchini med hackad lök och lade överst. Med kaffe till. Gudomligt! (Neej, jag bakar inte bröd och gör ost muntert trallande hela tiden. Men det händer!)

Till mitt vardagsliv, förutom sudoku och lingvistik och frukostar och rent slöande, hör att trava genom ett av mina filmmanus för att göra världens mest exakta shooting script, om jag till sist kommer att spela in den filmen hemma och dessutom stå bakom kameran. Ett shooting script visar hur filmen ska spelas in, med i mitt fall varenda kamerainställning genomtänkt och helst kluriga sätt att vara så ekonomisk det går med ljus- och kamerajobb. Pedanten i mig (som få kan ana efter att ha sett mitt hem) tycker det är kul att jobba med konstnären inom mig.

Allt gott!

Kommentera

