Diverse

Igår hade jag långsamtal med en kvinna som står och målar tavlor i en vindsvåning i Halmstad. Tyvärr har jag inte sett dem, eftersom jag aldrig varit i Halmstad, men jag minns hur hon målade när hon bodde här.

– De är säkert väldigt eleganta, sa jag.
– Nej, sa hon. De år råa, slitna.
– På ett elegant sätt! sa jag.
– De är de inte alls, envisades hon. De gestaltar förfall. Som gamla avskavda skyltar!

Så nu blir jag verkligen nyfiken.

Och så pratade vi om de bilder jag tog av henne efter teaterskolan, när hon stod i Klarakvarterens rasmassor i snygg klänning och poserade med byggjobbare – någon av de här har varit i bloggen. Och hon har inget emot att de kommer med på utställning.

Det har inte heller Basia Frydman, som jag råkade få syn på på Sergelstorg idag, iförd röda kläder (Frydman alltså) och med en fransysk röd barett på det svarta håret. Hon ser fantastisk ut.

Kulturhuset, Stadsteatern hade nämligen lite reklam för sig på en stor scen på torget, och publiken var stor och glad i solskenet. Jag måste komma iväg på mer teater i höst, särskilt till de stora elefanternas dans i ”Farmor och vår herre”, där man kan se Meta Velander (90+) och Yvonne Lombard, bland andra. Jag hämtade katalogen och såg på varenda bild på medlemmarna i ensemblen, unga som gamla. Ingvar Hirdwall, bara en sådan sak. Vilken enorm skatt alla dessa skådespelare är.

Kommentera

