Även Karin

Intressant – de senaste åren har DN:s f d vetenskapsjournalist, Karin Bojs grunnat i samma vida släktskapsbanor som jag och givetvis – eftersom det inte finns någon annan vettig slutsats – kommit fram till att det inte finns några ”rena raser” (det finns inga raser alls, punkt, skulle jag vilja säga), utan att vi alla är en mix.

För att förtydliga (nu enligt mig): Det är inte någon grundläggande skillnad mellan fräknar och brun hud. Och vill man försöka se folk grupperade i ”raser”, kan man lika gärna dra gränserna någon helt annanstans än där det är vanligast – vid rött hår, till exempel. Eller blodgrupper. Eller vad tusan som helst.

Nu skulle jag väldigt gärna vilja dna-testa mig själv.

Kommentera

