Där försvann mina miljoner.

Japp. Så gick det med min uppfinning.

Jag hade ju funderat ut att folk som springer kanske sätter hälen i först därför att de har stela skor, och nu tänkte jag att man kanske kunde konstruera skor med ledad sula under framfoten, så att det blir lättare att springa på främre trampdynan. När jag tittar på de trasiga tygdojor jag har som tofflor, har de båda spruckit just under framfoten, på samma ställe. Dvs ledat sig själva.

Jag iväg till InterSport för att kolla springskor, scannade hyllorna som en målsökande missil, och de var alla hårda och otrevliga. Tills jag hittade EN modell, kallad lättviktaren, som gick att böja fram. Sulan är verkligen ledad i själva mönstret på något snillrikt vis.

Kallade till mig trevlig gosse och frågade om ”tänket” bakom detta. (Jag KAN prata så där ibland.) Han förklarade att skon försöker ”tvinga” löparen att sätta i framfoten först, via ledad sula och hög klack. Man kan välja höjd på den. Själv sätter han hälen i först, sa han, för han har ont i knäna. Han kan icke annat.

– Men allt du behöver göra är att luta dig fram, sa jag.
– Men då får jag inte upp farten, sa han.

Aha. Hälen i först går fortare? Vad vet jag, jag springer ju aldrig. Men där rök mina filmmiljoner. Vad ska jag uppfinna nu? The tea cosy?

RINGDE EN man vi kan kalla G. En annan som vi kan kalla B svarade. Följande dårsamtal (det är jag som är dåren) utspann sig.

– G är inte här idag, sa han.
– Nehej, sa jag, han skulle ringa mig men nu måste jag ut en sväng.
– Du kan ringa hans mobil, sa B hjälpsamt.

Och där tog de blå och gröna kraftkornen slut i min hjärna. vad jag såg för mig var att jag var ute på stan utan att ha en egen mobil, och hur skulle jag då kunna ringa G:s?

– Jag har ingen mobil, sa jag.
– Du kan ringa hans, sa B tålmodigt.
– Men jag har inge mobil.
– Men du kan ringa HANS.

Först då trillade polletten ner. Jag satt ju där med en telefonlur i handen!

Jag bad om ursäkt och fick ett något tillknäppt muttrande till svar. B måste undra varför i herrans namn G ska ringa detta pucko. Han kan ju inte veta att distraktion runs in the family.

Ringde mobilen och lämnade meddelande. Är nu djupt generad.

En reaktion till “Där försvann mina miljoner.”

Kommentera

