Ögonblick

Går nerför den breda trottoaren på Odengatan och hör ett ”beep!” som från en backande lastbil, fast svagare. Spanar runt utan att se något – tills en pytteliten permobil med en pytteliten unge i susar förbi i full fart intill mig, tätt följd av en pappa på cykel. Underbart! Jag blir glad och varm i kroppen.

Sitter på biblioteket djupt koncentrerad med ansiktet förvridet i någon sorts grimas, som man gör när man är riktigt inne i något. Plötsligt blixtrar det till. Det finns alltid fotograferande turister inne på Stadsbiblioteket, och nu är det en lätt generad sådan lite längre bort som tagit en bild. Kanske med mig i. Men jädrans! tänker jag som gärna vill se hyfsat vettig ut – tills jag kommer på att jag ju själv plåtar folk hela tiden, visserligen inte i känsliga situationer, men i alla fall, och blir full i skratt. Låt henne ha sin bild! Jag ser ju faktiskt ut så. Tough luck!

Fixar en morgonmacka, sätter på mjölk och vatten till kaffe och går in till datorn, där jag försjunker i att föra in anteckningar från en bok (om det mänskliga språkets ursprung, av en forskare som heter Tomasello, ingår i en grundkurs i lingvistik). Det är spännande och jag glömmer som vanligt allt – tills jag plötsligt lyfter huvudet med ett förskräckt uttryck i ansiktet, som vore jag Helan och Halvan, och rusar ut i köket. Där jag för femtielfte gången räddar kastrullen från att koka över, just i absolut sista tiondelen av en sekund. Hur kommer det sig att jag alltid, 99 gånger av 100, vaknar till och prickar så exakt rätt? Ingen aning. Och just lingvistik ger inget svar.

OCH NU HAR Roland skickat mig en dvd av filmen (17 minuter) som vi spelade in för så länge sedan. Med yttersta bävan tittade jag på den. Den bara kan inte vara bra. Men jag blir förvånad. Inte för att den är visningsbar, men för att grunden var så riktig – miljön, stämningen, musiken, rollbesättningen, en hel del av valen av kameravinklar och avstånd, t ex att avstå från närbilder där det faktiskt inte behövdes, tvärtom var det gripande att se rollkaraktärerna i det stora mörka rum där de befann sig.

Den är som en skiss till en bra film. Thorsten Flinck är enastående bra, återhållsam som han skulle vara, med en otrolig röst för en sorgsen voice over. De andra två amatörerna passar perfekt i sina roller – men felen, helt och hållet mina egna fel, bestod i att jag inte på långa vägar gav dem rätt hjälp för repliker, rytm och rörelse. Dessutom är vissa scener för korta, liksom replikskiftena, och det fattas ett par scener, men kemin mellan Thorsten och hans motspelare Bosse var stark och gick fram, och det blev också vänner privat en tid efter det.

Så jag ringde Bosse, som är doktor i litteraturvetenskap, efter alla dessa år, händelsevis när han just kopplat in en gammal petmojstelefon efter att ha fått sina nya fina utslagna av blixten, och vi följde upp vad som hänt sedan dess och pratade om liv och familjer.

VAD MER? Jo, jag kunde inte hitta kameran när jag skulle gå ut, och eftersom jag inte har någon mamma spelades på skoj följande fåniga konversation upp i min skalle, där jag fick spela båda rollerna:

– Mamma, jag kan inte hitta min kamera! Den FINNS inte!
– Jo, men det är klart den gör. Vad lade du den?
– På hallbyrån! Jag VET att jag lade den där, men den FINNS inte!
– Men har du lyft på allting? OK, då lade du den inte där. Leta vidare.
– Men det gjorde jag VISST! Jag kan se den för mig! gnäller jag, går för tredje gången genom lägenheten och delar in rummen i stillbilder, eftersom det är det enda sättet för mig att se saker. Den ÄR på hallbyrån! Den… OK, den ligger i sovrummet. Här är den.
– Alltså lade du den i sovrummet. Så, gå ut och köp kläder nu, och kom hem med KLÄDER och inte med en DVD med Jan Bergmans ”Stockholmspärlor” för 349 kr som du gjorde i förrgår. Kram!
– OK. Fast kameran låg egentligen på hallbyrån…

Vi är alla femton år innerst inne! 🙂

Kommentera

